افشاگری شنکر از نقش امریکا در تسریع فروپاشی مالی در لبنان

افشاگری شنکر از نقش امریکا در تسریع فروپاشی مالی در لبنان
شنبه 24 ارديبهشت 1401 - 21:15

ساعاتی پیش از آغاز انتخابات پارلمانی در لبنان، اعترافات صوتی و تصویری از نقش آمریکا در تسریع فروپاشی مالی در لبنان آشکار می‌شود و خطرناک‌تر از همه این ها، میزان اتکای واشنگتن در مقطعی از زمان به گروه‌های 17 اکتبر در لبنان و تلاش هایی است که برای تضعیف حزب الله و هم پیمانانش در لبنان انجام شده است.

العالم - لبنان

این اعترافات از سوی دیوید شنکر، پدر معنوی پروژه سرمایه گذاری آمریکا درگروه های «انقلاب» و تغییر پس از 17 اکتبر ۲۰۱۹ فاش شد.

سمیناری از طریق اپلیکیشن زوم با عنوان «پویایی حزب‌الله و شیعیان و انتخابات لبنان»با نام « چالش‌ها، فرصت‌ها و پیامدهای سیاسی» توسط رابرت ساتلوف، مدیر اجرایی انستیتو واشنگتن با حضور برخی از اساتید دانشگاه و کارشناسان و دیوید شنکر دیپلمات سابق امریکایی برگزار شد.

شنکر در این سمینار با بررسی عملکرد دولت های مختلف امریکایی اعم از دولت جورج دبلیو بوش، باراک اوباما، و دونالد ترامپ، گفت که دولت ترامپ، استراتژی هایی به شکل های متعدد داشت و از فعالیت های متعدد سخن گفت که به گفته شنکر اولین و مهم ترین آن تلاش برای جلوگیری از دستیابی حزب الله به منابع و درآمدهای مالی بود.

دیپلمات سابق امریکایی در اینجا برای اولین بار و با صدای مستقیم خود از نقش دولت ترامپ در تسریع فروپاشی مالی در لبنان پرده برداشت و گفت: «ما نهادهای مالی حزب‌الله مانند بانک الجمال را تحریم کرده‌ایم.

اعترافات شنکر به افشای برخی از جزئیات پروژه سرمایه گذاری در «جامعه مدنی» نیز کشیده شد.او اعتراف کرد که واشنگتن به دنبال «فرصت های سیاسی» بوده است . وی به طرح «بیروت مدینتی» در جریان انتخابات شهرداری ۲۰۱۶ و نیز نقش امریکا در زمینه ایجاد «نیروهای جایگزین» اشاره کرد و گفت که در دورانی که دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک، بوده ، دو یا سه بار به لبنان سفر کرده و با برخی از تجار شیعه مخالف حزب الله دیدار کرد و همواره با آنان ملاقات داشته و هدف از این دیدارها ایجاد فرصت های اقتصادی برای مناطق شیعه نشین برای کاهش اعتماد و وابستگی این مناطق به حزب الله بوده است.

شنکر درمورد انتظارات خود از نتایج انتخابات پارلمانی لبنان گفت: «با وجود اعتراض هایی که در سال 2019 رخ داد و نارضایتی گسترده مردمی در لبنان، من فکر نمی کنم که این انتخابات وضعیت را به طرز چشمگیری تغییر دهد».

این دیپلمات سابق آمریکایی به موضوع حمله به جریان آزاد ملی و «فاسد خواندن آن» به دلیل رابطه با حزب الله اشاره کرد و گفت که مشخص نیست که این مساله بر نظر رای دهندگان مسیحی تأثیر گذار باشد.

وی با اشاره به کثرت احزاب در انتخابات و احزاب کوچک در لبنان گفت که میان مخالفان دودستگی وحشتناکی وجود دارد و احزاب دارای رهبران خودشیفته و شخصیت گرا هستند که بیشتر به رهبری احزاب خود علاقه مند هستند تا اتحاد برای سرنگونی نخبگان فاسد."

شنکر از تعداد زیاد نامزدهای مخالف گلایه کرد و گفت: «حدود 100 حزب در انتخابات شرکت می کنند، و به نظر من این تعداد احزاب قادر به پیروزی در انتخابات نخواهند بود.

شنکر گفت که به نتایج انتخابات لبنان خوش بین نیست و گفت که گمان نمی کنم که دولت امریکا بتواند روی این انتخابات حساب کند.نظام لبنان نظامی از کار افتاده است و انتخابات با چنین قوانینی نخواهد توانست آنرا اصلاح کند.

پربیننده ترین خبرها