انتقاد رهبر کره شمالی از کمبود دارو در این کشور در شرایط کرونا/ ارتش برای مبارزه با شیوع کووید-19 فرا خوانده شد

انتقاد رهبر کره شمالی از کمبود دارو در این کشور در شرایط کرونا/ ارتش برای مبارزه با شیوع کووید-19 فرا خوانده شد
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 - 10:09

یک هفته پس از ثبت اولین مورد کرونا در کره شمالی، رهبر این کشور از مقامات دولتی به خاطر کمبود و توزیع نامناسب دارو در شرایط همه گیری انتقاد کرد.

العالم - آسیا

رهبر کره شمالی ارتش این کشور را برای کمک به مقابله با بحران شیوع کووید-19 بسیج کرد.
بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، رسانه های دولتی روز دوشنبه گفتند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از واکنش این کشور به همه گیری ویروس کرونا به شدت انتقاد کرد و به ارتش دستور داد در توزیع دارو کمک کند. این کشور اعلام کرد از زمان اولین گزارش شیوع کووید-19، 50 نفر جان خود را از دست داده اند.
رسانه های دولتی این کشور همچنین گفتند بیش از یک میلیون نفر به دلیل آنچه پیونگ یانگ از آن به عنوان "تب" یاد می کند، بیمار شده اند. رهبر کره شمالی دستور قرنطینه سراسری را در تلاش برای کاهش سرعت گسترش بیماری در میان جمعیت واکسینه نشده صادر کرده است.
در نشانه ای از اینکه وضعیت ممکن است تا چه اندازه ای جدی باشد، کیم به شدت از مقامات مراقبت های بهداشتی به دلیل آنچه که او پاسخ ناموفق به پیشگیری از بیماری همه گیر نامید - به ویژه ناتوانی در باز نگاه داشتن داروخانه ها در تمامی ساعات شبانه‌روز برای توزیع دارو، انتقاد کرد.
او به ارتش دستور داد تا «برای تثبیت فوری عرضه دارو در پیونگ یانگ»، پایتخت که هفته گذشته گونه اومیکرون برای نخستین بار در آن گزارش شد، وارد عمل شود.
وی با نظارت بر جلسات تقریباً روزانه اضطراری دفتر سیاسی در مورد شیوع این بیماری که به گفته او باعث ایجاد "تغییرات بزرگ" در این کشور شده است، خود را در مرکز و محور واکنش به همه گیری کره شمالی قرار داده است.
رسانه دولتی KCNA گزارش داد که کیم درباره این بحران گفته است: عدم توزیع صحیح دارو "به این دلیل است که مقامات کابینه و بخش بهداشت عمومی که مسئول تامین هستند آستین‌های خود را بالا نزده‌اند و بحران کنونی را به درستی تشخیص نداده‌اند."
KCNA افزود کیم که از داروخانه ها بازدید کرد، "به شدت از کابینه و بخش بهداشت عمومی به دلیل نگرش کاری غیر مسئولانه آنها انتقاد کرد."
او همچنین از نقص در نظارت قانونی رسمی انتقاد کرد و "چندین پدیده منفی در حمل و نقل و فروش داروها در سراسر کشور" را مورد توجه قرار داد.
کارشناسان می گویند کره شمالی یکی از ضعیف‌ترین سیستم های مراقبت های بهداشتی جهان را دارد، واحدهای مراقبتی اندکی در این کشور فعال است، و هیچ داروی درمان کووید یا توانایی آزمایش انبوه در کره شمالی در دسترس نیست.
چئونگ سونگ جانگ، محقق موسسه سجونگ به خبرگزاری فرانسه گفت: «کیم جونگ اون هنگام بازدید از داروخانه با چشمان خود کمبود دارو در کره شمالی را دید.»
KCNA افزود تا 15 مه، در مجموع 50 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند و 1 میلیون و 213 هزار و 550 نفر به "تب" مبتلا شده اند و بیش از نیم میلیون نفر در حال حاضر تحت درمان هستند.
کره شمالی از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا، قرنطینه سختگیرانه‌ای را در دستور کار قرار داده بود اما با شیوع گسترده سویه اومیکرون در کشورهای همسایه، کارشناسان می گویند اجتناب ناپذیر است که کووید در نهایت به کره شمالی نیز وارد شود.

پربیننده ترین خبرها