لندن: بلاروس هنوز در جنگ اوکراین مستقیماً درگیر نشده است

لندن: بلاروس هنوز در جنگ اوکراین مستقیماً درگیر نشده است
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 - 13:06

بخش اطلاعات ارتش انگلیس با اذعان به اینکه نیروهای بلاروس از آغاز جنگ اوکراین تاکنون دخالت مستقیمی نداشته‌اند، گفت اما از خاک این کشور برای پیشروی نیروهای روس استفاده شده است.

العالم - اروپا
به‌رغم گمانه‌زنی‌های کشورهای غربی مبنی بر مشارکت نظامی ارتش بلاروس در عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، اما لندن به عدم درگیری نیروهای بلاروسی در این مناقشه اعتراف کرد.

رکن اطلاعات ارتش انگلیس امروز (دوشنبه) ادعا کرد: «به‌دنبال فعالیت رزمایشی در اوایل ماه جاری، بلاروس از استقرار نیروهای عملیات ویژه خود در امتداد مرز اوکراین و همچنین یگان‌های پدافند هوایی، توپخانه‌ای و موشکی در میدان‌های آموزشی در غرب این کشور خبر داد».

به نوشته وبگاه این سازمان، در این بیانیه ادعا شده است: «حضور نیروهای بلاروس در نزدیکی مرز، احتمالاً نیروهای اوکراینی را در این منطقه ثابت خواهد کرد، بنابراین آنها نمی‌توانند برای پشتیبانی از عملیات [علیه روسیه] در دونباس مستقر شوند».

وزارت دفاع انگلیس در گزارش خود اذعان کرد: «علیرغم گمانه‌زنی‌های اولیه، تا به امروز نیروهای بلاروس مستقیماً در درگیری [روسیه و اوکراین] دخالت نداشته‌اند».

این نهاد اطلاعاتی نظامی همچنین ارزیابی کرد: «با این حال، خاک بلاروس به عنوان یک ایستگاه برای پیشروی اولیه روسیه در منطقه کی‌یف و چرنیهوف مورد استفاده قرار گرفت. روسیه همچنین پروازهای هوایی و حملات موشکی را از بلاروس انجام داده است».

لندن در پایان افزود: «[الکساندر] لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس احتمالاً حمایت از تهاجم روسیه را با تمایل به اجتناب از مشارکت مستقیم نظامی به‌دلیل خطر تحریم‌های غرب، اقدامات تلافی‌جویانه اوکراین و نارضایتی احتمالی در ارتش بلاروس، متعادل می‌کند».

پیش از این نیز بخش اطلاعات ارتش انگلیس با ادعای تلاش روسیه برای پیشروی هرچه بیشتر در شرق اوکراین، گفت هدف آنها محاصره کردن نیروهای اوکراینی و جلوگیری از رسیدن پشتیبانی از غرب کشور است

فارس

پربیننده ترین خبرها