زلال قرآن (775)

نوع استفاده از مواهب مادی دنیایی چه تاثیری در سرنوشت آخرتی انسان دارد؟

نوع استفاده از مواهب مادی دنیایی چه تاثیری در سرنوشت آخرتی انسان دارد؟
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 - 22:55

العالم - زلال قرآن

نوع استفاده انسان ازمواهب مادی دنیائی است که می تواند او را به سعادت برساند یا به شقاوت گرفتارنماید، چرا که:

این نعمت ها که وسائط و وسائل تامین مقدمات برای وصول انسان به حیات جاودان اخروی ونعمت های بیکران آن می باشند، و این انسان مختاراست که می تواند ازآنها به مثابه عواملی استفاده کند که با فراهم کردن امکان بقا وایجاد فرصت مناسب برای انجام اعمال صالحه، زمینه وصول به «عقبی الدار» مذکوردرآیات 22 تا24 سوره مبارکه رعد:

« وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَـٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ. جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ. سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ»

ترجمه: (وهم درطلب رضای خدا راه صبر پیش می‌گیرند و نماز به پا می‌دارند و از آنچه نصیبشان کردیم پنهان و آشکار انفاق می ‌کنند و درعوض بدیهای مردم نیکی می کنند، اینان هستند که عاقبت منزلگاه نیکو یابند. که آن منزل بهشتهای عدن است که در آن بهشتها خود وهمه پدران و زنان و فرزندان شایسته آنها داخل می ‌شوند درحالی که فرشتگان بر (تهنیت) آنها ازهردر وارد می ‌گردند. (ومی ‌گویند) سلام و تحیت بر شما باد که صبر پیشه کردید، و بس نیک است سرانجام این سرای).

که عاقبت به خیری وسرانجام خوب و پسندیده دردنیا وآخرت است را فراهم نماید.

و هم می تواند، با پیروی ازهواهای نفسانی وامیال حیوانی و وسوسه های شیطانی نعمت های دنیائی را وسیله لذت جوئی ولهوولعب ودرراه پاسخگوئی به شهوات قراردهد وتمام فکر و ذکروهمّ وغمّ وتوش وتوان خود را درراه جمع آوری وکسب لذت های زود گذرحاصل از آنها بکارگیرد، که بطور طبیعی با سرگرم شدن ووابستگی ودلبستگی به آنها ازخدا و قیامت وحیات جاودانه اُخروی و سعادت حقیقی خود غافل خواهد ماند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها