العالم - زلال قرآن
دو نکته مهم دراین رابطه :
نکته اول – تمام مخلوقات عالم وجود (اعم از: مادی وغیرمادی وغیب وشهادت) ازپائین ترین تا بالا ترین مرتبه وجودی، ازجهت توجه ذاتیشان به خداوند تبارک وتعالی وازجهت پذیرش فیض حضرتش یکسانند، زیرا به گواه آیه 123 سوره مبارکه هود:
« وَلِلَّـهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»
ترجمه: (وهرچه درآسمانها و زمین پنهان است همه برای خداست و امورعالم همه به خدا بازگردانده می شود (و به دست قدرت اوست)، او را بپرست و بر او توکل کن، و پروردگار تو از آنچه می کنید غافل نیست).
مقصد نهائی مخلوقات عالم پیشگاه با عظمت الهی است وهدف غائی خلقت جهان وجهانیان این است که همه اجزاء عالم با برخورداری ازرحمت بیکران خداوند رحمان به کمال مطلوب ذاتی خودبرسند وتماماً به خیرمحض تبدیل گردند وبه خیرمطلق که همان اسماء وصفات الهی است به پیوندند.
نکته دوم – اصل همبستگی واندام وارگی اجزاء پیکره واحد وتجزیه نا پذیرجهان هستی ایجاب می کند تا هرجزء ازکلّ عالم به تناسب موقعیت خود ووظائفی که خداوند علیم حکیم براساس مشیت بالغه اش برعهده آن گذاشته، کیفیت وویژگی های خاص متناسب باآن وظائف را داشته باشد.
بهمین سبب درتوازن عمومی نظام کل عالم، وجود تفاوت ها، پستی ها وبلندی ها، فرازها وفرودها، و...، نه تنها طبیعی بلکه لازمه نظام مند بودن جهان است، چرا که یکپارچگی وبهم پیوستگی وتعادل وتوازن خدشه ناپذیرجهان هستی حکم می کند تا هرعضوی ازاعضای آن براساس نظام اسباب ومسببات وقاعده علت ومعلولی که لازمه به کمال رسیدن عالم است دارای وظائفی وبه تناسب آن دارای ویژگی متناسب با آن باشد که این مهم بصورت تفاوت ها درمخلوقات متجلی می گردد.