مقاومت بر قله...

مقاومت بر قله...
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 21:47

مردم لبنان امروز سه شنبه با قدرت سه هشتگ  ( رای مقاومت بالاست، می مانیم تا حمایت کنیم و بسازیم و رایت را بیانداز ) را ترند کردند.

العالم داغهای مجازی

دو حزب شیعی «حزب الله» و «امل» با وجود همه فشارهای غربی، عربی و عبری از داخل و خارج لبنان و با وجود همه فشارهای اقتصادی و معیشتی بر مردم لبنان، در انتخابات لبنان به پیروزی قاطع دست یافتند، اما نتایج انتخابات نشان می دهد که لبنانی ها همچنان به محور مقاومت در این کشور پایبند و وفادار هستند.

نباید فراموش کرد که تحرکات بارها بر عنوان تکراری ضرورت خلع سلاح مقاومت طی سال‌ها و به‌ویژه ماه‌های گذشته متمرکز شدند.

اگرچه انتخابات اخیر لبنان کاهش مشارکت حدود 8 درصدی را نشان می دهد، اما باید توجه داشت که شرایط سخت اقتصادی لبنان در کنار خروج تشکل الحریری از انتخابات می تواند این کاهش مشارکت را توجیه و توضیح دهد. اما منصفانه است که بگوییم لبنانی ها با توجه به این شرایط انتخابات پر رونقی را برگزار کردند.

انتخابات لبنان در سایه اختلافات سنی‌های لبنان و تحریکات شدید اما بی‌اثر فرقه‌ای در طول انتخابات و در نهایت حضور ملموس سفرای عربستان، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در روز انتخابات برگزار شد. اما نتایج ثابت کرد که با افزایش تلاش ها برای انحراف لبنانی ها از محور دموکراسی پایبندی مردم لبنان به رفتار دموکراتیک آشکارتر شده است

با توجه به عقب نشینی جنبش حریری از انتخابات، برخی از چهره های وابسته به غرب سعی کردند از این وضعیت برای منافع خود سوء استفاده کنند، اما تلاش ها و حمایت های خارجی آنها به نتیجه نرسید و ناکام ماندند.

اگرچه جعجع در این انتخابات کرسی های بیشتری را برای رقیب مسیحی خود به دست آورد، اما اعتماد آشکار او به خارج از لبنان و تجربیات تلخ مردم لبنان با او و عواملش در طول جنگ داخلی و همچنین در جریان حادثه اخیر طیونه، موجب تضعیف نفوذ آینده وی در سیاست و دولت لبنان می شود و علامت سوال های جدی را در این زمینه ایجاد می کند

دولت و ریاست جمهوری بعدی لبنان که از آخرین انتخابات متولد خواهد شد، دوران سختی را پیش رو خواهد داشت. زیرا مدیریت اقتصاد کشور، و پرداخت بدهی های خارجی، بازسازی ویرانی انفجار بندر بیروت، رفع چالش‌های کشورهای خارجی به‌ویژه آمریکا و عربستان سعودی و دفع خطرات توسعه طلبی اسرائیل، چالش‌های اصلی پیش روی پارلمان جدید لبنان است.

مردم لبنان با این انتخابات وفاداری و امید خود را به نظام سیاسی کشور خود نشان دادند و معتمدان خود را به پارلمان فرستادند و اکنون نوبت کسانی است که به آنها رای دادند تا قطار اصلاحات را به مسیر واقعی و موثر خود بازگردانند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها