پیام های انتخابات پارلمانی لبنان

پیام های انتخابات پارلمانی لبنان
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 17:21

العالم _ لبنان

خبر:

در حالی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی لبنان مراحل پایانی خود را طی میکند که دوگانه شیعی حزب الله و امل به پیروزی قطعی در این انتخابات دست یافته اند.

تحلیل:

- علی رغم همه فشارهای غربی، عربی و عبری از داخل و خارج لبنان و به رغم همه تضییقات اقتصادی و معیشتی تحمیلی بر ملت لبنان نتایج انتخابات نشان می دهد مردم این کشور همچنان وفادار به آرمان مقاومت در این کشور هستند. فراموش نکنیم ترجیع بند تکراری اقدامات و شعارهای سال ها و به ویژه ماه های اخیر در لبنان تاکید بر ضرورت خلع سلاح مقاومت بود.

- انتخابات اخیر لبنان اگرچه کاهش حوالی 8 درصدی مشارکت در این انتخابات را نشان می دهد اما باید توجه داشت شرایط تلخ اقتصادی حاکم بر لبنان در کنار کناره گیری جریان حریری از مشارکت در انتخابات می تواند توجیه وتشریح کننده این کاهش باشد. منصفانه ان است که با فرض این شرایط لبنانی ها انتخاباتی پر رونق را برگزار کرده اند.

- انتخابات لبنان در سایه پراکندگی اهل سنت لبنان، تحریک های مذهبی مفصل اما کم تاثیر در ایام انتخابات و بالاخره حضور ملموس سفرای سعودی و امریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی در روز رای گیری در برخی حوزه های رای گیری صورت پذیرفت اما سرجمع نتایج نشان داد هر چه تلاش ها برای پراکنده سازی مردم لبنان از محور دموکراسی پر حجم تر می شد التزام ملت به رفتاری دموکرات بیشتر جلوه گری می کرد.

- در سایه کناره گیری جران حریری از انتخابات برخی چهره های وابسته به غرب کوشیدند تا از این نمد برای خود کلاهی ویژه ببافند که البته تلاش های ایشان و حمایت های بیرونی در این خصوص کارساز واقع نشد.

- اگر چه در این انتخابات جریان جعجع توانست تعدادی کرسی بیشتر از رقیب مسیحی خود به دست اورد اما وابستگی محرز او به دنیای بیرون و تجارب تلخ مردم لبنان از این شخصیت و وفاداران به او هم در جریان جنگ های داخلی و هم در ماجرای اخیر تیونه"اینده اثرگذاری او بر میدان سیاست وحکومت درلبنان را با سوالاتی جدی مواجه کرده است"

-دولت و ریاست جمهوری اینده لبنان که مولود انتخابات اخیر خواهد بود روزگار پرمساله ای را درپیش خواهد داشت. اداره اقتصادی کشور، غلبه بر بحران بدهی های خارجی، ترمیم اثار انفجار بندر بیروت،رفع چالش های عمدتا تحمیلی از سوی کشورهای خارجی به ویژه امریکا و سعودی، دفع خطرات ناشی از زیاده خواهی های اسرائیل سرفصل چالش های اصلی پیش روی پارلمان جدید لبنان است. مردم لبنان با این انتخابات وفاداری و امیدواری خود را به نظام سیاسی کشورشان اعلام کردند و معتمدان خود را راهی پارلمان کردند حالا نوبت منتخبین ملت است که قطار اصلاحات را به ریل واقعی و اثر گذار خود بازگرداند.

پربیننده ترین خبرها