آغاز «عملیات ضد تروریستی» تاجیکستان در بدخشان

آغاز «عملیات ضد تروریستی» تاجیکستان در بدخشان
چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401 - 13:50

مقام های امنیتی تاجیکستان از آغاز «عملیات ضد تروریستی» در منطقه خود مختار بدخشان خبر دادند که به گفته آنها یک گروه جنایتکار سازمان یافته به منظور برهم زدن اوضاع سیاسی و اجتماعی، به طور غیرقانونی بزرگراه بین المللی دوشنبه-کلما را در منطقه روشان مسدود کردند.

العالم - آسیا

به نقل از خبرگزاری دولتی خاور، وزارت کشور تاجیکستان در بیانیه ای اعلام کرد: یک گروه اغتشاشگر با حمایت یک سازمان تروریستی بین المللی، به سلاح و مهمات در خارج از کشور دست یافتند و مزدوران خارجی را نیز برای انجام اقدامات تروریستی و سایر انواع تحریکات به خدمت گرفتند.
در بیانیه وزارت کشور تاجیکستان آمده است که یک "گروه جنایتکار سازمان یافته" "مزدوران خارجی" را برای انجام "اقدامات تروریستی" به خدمت گرفته است.

بر اساس این گزارش. گروه های جنایتکار سازمان یافته به خواسته های قانونی ماموران نیروی نظامی مبنی بر تحویل سلاح و مهمات عمل نکردند و مقاومت مسلحانه از خود نشان دادند. در فعالیت های گروه های جنایتکار سازمان یافته در شهرستان روشن که توسط سازمان های تروریستی بین المللی طراحی و اجرا می شود، نشانه هایی از جنایات با ماهیت تروریستی مشاهده می شود.
در این بیانیه آمده است: در همین راستا، به منظور تامین امنیت شهروندان، نظم عمومی و تردد بی‌مانند وسایط نقلیه در شاهراه بین‌المللی دوشنبه - کلما در قسمت سرک ولسوالی روشان، نیروی نظامی کشور اقدام به راه‌اندازی یک اقدام ضد تروریستی کرده است.

بر اساس برخی گزارش ها درگیری در شهرستان روشان میان نیروهای دولتی و برخی افراد که راه خاروغ را مسدود کرده بودند، روی داد. مقام های مسئول درباره تلفات این حادثه اظهار نظری نکرده اند، اما گفته می شود در این درگیری ها چندین نفر زخمی شده اند.

در همین حال، برخی از سایت های خبری که رویدادهای بدخشان را پوشش می دهند، به استفاده از سلاح های سنگین در این درگیری ها اشاره کردند. هنوز تایید این گفته از منابع دیگر غیرممکن است. در حال حاضر دسترسی به اینترنت بدخشان قطع شده است.

دو روز پیش از این، معترضان خواستار استعفای استاندار بدخشان و شهردار خاروغ، و بررسی عادلانه رویدادهای نوامبر ۲۰۲۱ و آزادی بازداشت شدگان شده بودند و گفته بودند که در صورت بی اعتنایی مقام های مسئول، دوباره اعتراض خواهند کرد.

نمایندگان معترضان تا ۲۶ اردیبهشت تا ساعت ۱۶ به مقام ها مهلت داده بودند. مسئولان گفتند که این خواسته ها غیرقانونی بوده است. معترضان سپس به خیابان ها ریختند.

بر اساس آمارهای رسمی، در درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی، یک شهروند خاروغ کشته و سه افسر پلیس زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، وزارت کشور تاجیکستان در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که گروهی از جوانان خاروغ دو شنبه شب به دستور محمودبکر محمودبوکیروف و «تحت رهبری» ضمیر نازریشویف ساکن خاروغ به افسران پلیس بدخشان در دادگاه منطقه‌ای حمله کردند.

در بیانیه وزارت کشور آمده است: «نازریشوف در این حمله زخمی شد و در بیمارستان جان باخت.
اوضاع در استان خودمختار گورنو-بدخشان از نوامبر ۲۰۲۱ با کشته شدن «گلب الدین زیوبیکوف» ساکن «روشتقلا» و چهار روز تظاهرات در خاروغ پیچیده شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها