سخنان مهم مالکی درباره تشکیل دولت عراق

سخنان مهم مالکی درباره تشکیل دولت عراق
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1401 - 11:03

نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون در عراق گفت: ائتلاف سه‌جانبه (الصدر، بارزانی و الحلبوسی) بر این باور است که نمی‌تواند رای نمایندگان برای تعیین رئیس جمهور را کسب کند.

العالم- عراق

المالکی در یک مصاحبه تلویزیونی بار دیگر تاکید کرد "نخست وزیر تنها از بزرگترین ائتلاف می تواند نامزد شود" و "بزرگترین تشکل تنها راه تشکیل یک دولت قوی است."

وی افزود: "تشکیل دولت به شکلی که طرف مقابل می‌گوید ممکن نیست" و "عراق بدون مشارکت همه گروه ها، نمی تواند مشکلات را پشت سر بگذارد"

وی ادامه داد: یکی از راهکارها، اجازه به افراد مستقل برای معرفی کاندیدای نخست وزیری است و افراد مستقل دریافتند که ابتکار چارچوب هماهنگی شیعیان منطقی است و اکثراً از آن حمایت کردند.

مالکی یادآور شد که از نمایندگان مستقل درخواست کرده است که نامزدی مستقل و صادق برای پست نخست وزیری معرفی کنند و نمایندگان مستقل جدیت ما را در حمایت از پیشنهاد آنها برای ریاست دولت دریافت کردند.

وی با تاکید بر این موضوع که «قرار گرفتن در صف اپوزیسیون گزینه ای است که هر حزبی آن را به دور از به حاشیه بردن بر می گزیند» گفت: در دولتهای گذشته نیز در فرایند تشکیل دولت، هیچکدام از طرفهای سیاسی برای قرار گرفتن در صف اپوزیسیون تحت فشار قرار نگرفتند.

رهبر ائتلاف دولت قانون گفت: «یک سوم تضمین کننده» تشکیل شد تا در برابر هر پروژه خطرناک سیاسی کشور بایستد.

المالکی خاطرنشان کرد: «مشکل اصلی امروز، نامزد ریاست جمهوری است و امیدواریم کردها بر سر یک نامزد برای پست ریاست جمهوری به توافق برسند».

گفتنی است؛ ۷ ماه پس از ناکامی های مکرر در تشکیل دولت عراق بعد از انتخابات پارلمانی اکتبر سال گذشته میلادی، مقتدا صدر رهبر جریان صدر بعد از اعتکاف سیاسی ۴۰ روزه و سپس، مهلت ۱۵ روزه به مستقل ها برای پیوستن به ائتلاف او و نهایتا پس از بی فرجامی این فرصت ها، در یک توییت دیگر یک فرصت تنفس ۳۰ روزه داد تا دولت عراق تشکیل شود، این بار ظاهرا به همه جناح ها، اما فقط یک دوراهی را برای جریان خودش باز گذاشت؛ دولت اکثریت ملی با پیوستن به اپوزیسیون پس از این مهلت.

صدر در توییت خود همین دو مورد را هشتگ کرد تا برجسته شود و یک بار دیگر این پیام را برساند که توافقی (البته با چارچوب هماهنگی شیعی) در کار نخواهد بود؛ توییتی که برخی آن را نوعی تهدید تلقی کردند.

پربیننده ترین خبرها