روسیه رهگیری هواپیماهای اسرائیلی با سامانه اس -۳۰۰ را تکذیب کرد

روسیه رهگیری هواپیماهای اسرائیلی با سامانه اس -۳۰۰ را تکذیب کرد
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1401 - 16:56

وزارت امور خارجه روسیه برخی گزارش ها درباره رهگیری جنگنده - بمب افکن های اسراییل (رژیم صهیونیستی) در سوریه توسط سامانه دفاع هوایی اس – ۳۰۰ را نادرست خواند.

العالم - اروپا

«میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در اظهاراتی گفت: «گزارش هایی که درباره فعال شدن سامانه پدافند هوایی روسی اس – ۳۰۰ در سوریه و هدف گرفتن جنگنده - بمب افکن های اسرائیلی منتشر شده نادرست و عاری از حقیقت است.»

وی همچنین افزود که «روسیه از شرکای اسرائیلی خود انتظار دارد تا مواضع متعادل و عینی تری در قبال رویدادهای اوکراین در پیش گیرند.»

بوگدانوف با اعلام اینکه گزارش ها مبنی بر استفاده از سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ علیه هواپیماهای اسرائیلی در سوریه نادرست است، در عین حال اعلام کرد که «من این طور فکر نمی کنم، اما البته باید با دوستان نظامی خود این موضوع را بررسی کنیم. به نظر من این خبر کاملا نادرست است.»

به گفته بوگدانوف، مسکو از اظهارات ضدروسی شماری از مقام های اسرائیلی که با ماهیت روابط دوستانه دو کشور مطابقت ندارد، ناخرسند و ناامید شده است.

روابط رژیم صهیونیستی با روسیه در تداوم سیاست سرسپردگی و نوکری سران این رژیم به آمریکا در جریان بحران اوکراین وارد مرحله تهدید و تنش شده و مسکو از آغاز این بحران همچنان رژیم صهیونیستی را متهم به حمایت از «نئو نازی» های اوکراین می کند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه از سوی دیگر با انتقاد و خشم از رژیم صهیونیستی ارسال تجهیزات نظامی اسرائیل به ارتش اوکراین را نشانه موضع خصمانه تل آویو نسبت به روسیه دانست.

بوگدانف در این باره تاکید کرد که مسکو رویکرد منفی به موضوع ارسال کلاه و زره از اسراییل برای تجهیز ارتش اوکراین دارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: مسکو از سیاست و اظهارات خصمانه مقامات تل آویو در قبال روسیه و حمایت از اوکراین شگفت زده شده و مسکو علاقه مند به گفت وگو با تل آویو می باشد.

این اظهارات مقام وزارت امور خارجه روسیه در حالی است که پیشتر «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه رژیم صهیونیستی را متهم به حمایت از نئونازی ها در اوکراین کرده بود.

انتقاد زاخارووا از اظهارات لاپید پس از آن مطرح شده بود که خبرگزاری‌ها اعلام کردند رژیم صهیونیستی با ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین موافقت کرده و مقام های این رژیم در مورد افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف در حال رایزنی و گفت وگو هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اعلام اینکه آمریکا از تماس با روسیه در مورد سوریه طفره می رود، گفت: «آمریکایی ها در این باره از گفت وگو و تماس خودداری می کنند، البته این رویکرد به نظر ما کاملاً مخرب است و می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.»

بوگدانوف درخصوص بسته شدن حریم هوایی ترکیه برای هواپیماهای روسی نیز گفت: مسکو تلاش خواهد کرد تا ترکیه را متقاعد کند که حریم هوایی خود را بر روی پرواز هواپیماهای روسی به سوریه باز کند.

رئیس جمهور اوکراین و دیگر مقام های این کشور نیز بارها از دریافت سامانه گنبد آهنین به عنوان مهم ترین آرزوهای خود برای تجهیز دفاعی این کشور یاد کرده اند ولی تل آویو هنوز اقدام به این کار نکرده است.

رئیس جمهوری اوکراین ماه گذشته، طی سخنرانی از طریق ویدئو کنفراس در کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) گفت: همه می‌دانند که سامانه ‌های دفاع موشکی شما قوی است. شما به طور قطع می توانید به مردم ما کمک کنید، جان اوکراینی ها و یهودیان اوکراینی را نجات دهید.

در همین پیوند، فروردین گذشته نیز، منابع خبری رژیم صهیونیستی از سفر هیات اوکراینی به تل آویو برای خرید سلاح‌های اسرائیلی خبر دادند.

این هیات بیش از یک هفته در تل آویو اقامت کرده بود و چندین دیدار میان اعضای آن با مسئولان شرکت‌های تسلیحاتی خاص اسرائیلی برگزار شده بود.

روزنامه عبری «هآرتص» در این باره گزارش داد که این هیات اوکراینی با یک مقام بلندپایه سابق ارتش اسراییل (رژیم صهیونیستی) دیدار کرده و در مورد راه‌های خرید سلاح از شرکت‌های اسرائیلی با او دیدار و گفت‌ وگو کرده است.

منابع رسانه ای معتبر دو هفته پیش نیز خبر دادند که رژیم صهیونیستی با ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین موافقت کرده و مقام های این رژیم در مورد افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف در حال رایزنی و گفت وگو هستند.

به گزارش تارنمای خبری «فوربس»، مقام های اسرائیل قرار است در مورد افزایش کمک ها به اوکراین، از جمله تامین تجهیزات نظامی و دفاعی که تاکنون توسط اورشلیم متوقف شده است، گفت وگو کنند.

طبق این گزارش، از زمانی که روسیه در پنجم اسفند به اوکراین حمله کرد، اسراییل (رژیم صهیونیستی) درخواست‌های کی یف و غرب برای واگذاری تجهیزات نظامی مانند تجهیزات ضد موشکی را رد کرد و اخیراً با ارسال کلاه ایمنی و جلیقه‌های پوسته‌دار برای امداد و نجات غیرنظامیان و نیروهای پزشکی موافقت کرد؛ امری که به زعم آگاهان امر، بخشی از سیاست به نعل و به میخ زدن مقامات تل آویو برای حفظ توأمان روابط با اوکراین و روسیه است.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی، سه روز پس از آن نیز در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها