دمشق: ادامه اقدامات خصمانه غرب در قبال سوریه مانع دستیابی به ثبات می‌شود

دمشق: ادامه اقدامات خصمانه غرب در قبال سوریه مانع دستیابی به ثبات می‌شود
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 04:12

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت که پافشاری کشورهای غربی و متحدان آنها در اقدامات خصمانه خود در قبال سوریه و نقض مستمر اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد، مانع از تلاش آنها برای دستیابی به ثبات می‌شود.

العالم-سوریه

بسام صباغ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جلسه دیروز شورای امنیت درباره موضوع بشردوستانه در سوریه بر لزوم پایان دادن به حضور غیرقانونی نظامی خارجی و لغو فوری اقدامات یکجانبه اجباری تحمیل شده بر مردم سوریه تأکید کرد و گفت که اصرار کشورهای غربی بر ادامه اقدامات خصمانه در قبال سوریه مانع دستیابی به ثبات می‌شود.

وی اظهار داشت که پافشاری برخی کشورهای غربی و متحدانشان در ادامه رویکردهای خصمانه و نقض مستمر اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد مانع تلاش‌های سوریه برای دستیابی به ثبات اقتصادی و اجتماعی و بهبود شرایط زندگی مردم سوریه شده است و این امر در ادامه حضور غیرقانونی نظامی خارجی نیروهای ترکیه و آمریکا در خاک سوریه، حمایت آنها از گروه های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب و غارت ثروت ملی از جمله نفت، گاز و محصولات کشاورزی و اعمال تروریسم اقتصادی از طریق اعمال اقدامات اجباری یکجانبه بر مردم سوریه منعکس شده است.

بسام صباغ گفت: تصمیم اخیر دولت آمریکا در خصوص اعطای مجوز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در مناطق خاص در شمال شرق و شمال غرب سوریه تحت کنترل شبه نظامیان جدایی طلب و گروه های تروریستی نشان دهنده حمایت مستقیم دولت آمریکا از این نهادهای غیرقانونی، نقض آشکار حاکمیت، استقلال و وحدت سرزمین و مردم سوریه و نقض جدی قطعنامه های مربوطه شورای امنیت است.

وی در ادامه گفت که برگزاری کنفرانس موسوم به (کنفرانس بروکسل) در غیاب دعوت سوریه و کنار گذاشتن روسیه به این معنی است که این کنفرانس به گردهمایی کشورهای غربی تبدیل شده است که به سیاسی کردن مسائل بشردوستانه معروف هستند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد که هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها، سرپوش گذاشتن بر اقدامات سازمان دهندگان این کنفرانس علیه سوریه و اعمال مجازات و محاصره مردم سوریه و محروم کردن آنها از نیازهای اولیه است.

صباغ خاطرنشان کرد: این سیاست‌های تهاجمی علیه سوریه همزمان با تجاوز نظامی مستقیم نیروهای اشغالگر اسرائیل به خاک سوریه است که آخرین آن شلیک موشک ها به مناطقی از منطقه مرکزی در شامگاه جمعه سیزدهم همین ماه بود که منجر به شهادت 5 نفر از جمله یک غیرنظامی و مجروح شدن 7 شهروند از جمله یک کودک و ورود تلفات سنگین مادی و وقوع چندین آتش سوزی در جنگل های حومه مصیاف شد.

صباغ اشاره کرد که این تجاوز اسرائیل همزمان با حمله تروریستی گروه های تروریستی در شمال غرب سوریه علیه واحدهای ارتش عربی سوریه است که منجر به شهادت ده سرباز و مجروحیت تعدادی دیگر شد و این یک بار دیگر هماهنگی مستمر بین مقامات اشغالگر اسرائیل و ابزار تروریستی آنها را اثبات می کند.

وی گفت: سوریه تاکید می کند که پایان دادن به حضور غیرقانونی نظامی خارجی، لغو فوری و بدون قید و شرط اقدامات اجباری یکجانبه و افزایش پروژه های بازیابی زودهنگام و توسعه کمی و کیفی تنها راه بهبود وضعیت انسانی در سوریه و دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

به گزارش سانا، صباغ افزود: عفو عمومی جنایات تروریستی بر اساس فرمان قانونی شماره 7 صادر شده در 30 آوریل شامل تروریست های خارجی نمی شود و کشورهای مبدأ آنها مسئول بازگرداندن آنها و خانواده‌هایشان از سوریه خواهند بود.

صباغ توضیح داد: صدور این فرمان استثنایی با ماهیت حقوقی، اجتماعی و سیاسی خود در چارچوب اقداماتی است که سوریه سال ها برای بهبود وضعیت انسانی و تحکیم آشتی های ملی و فراهم کردن شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان و پناهندگان به وطن، ادغام مجدد همه شهروندان سوری در جوامع خود و بازگرداندن امنیت و ثبات، انجام داده است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اشاره کرد که سوریه از برخی کشورها می خواهد که سیاست های اشتباه خود را کنار بگذارند و از طریق کار مسئولانه با سوریه و فارغ از هرگونه ملاحظات سیاسی مغایر با منافع، امنیت و رفاه مردم سوریه، رویکرد سیاسی مثبت و سازنده ای اتخاذ کنند.

صباغ تاکید کرد که تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه، در چارچوب پروژه های ضد سوری و دستیابی به هدف استعماری تفرقه افکنانه و ایجاد تمرکزی است که به اجرای طرح های تروریستی علیه مردم سوریه کمک می کند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها