جوزپ بورل: مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل منازعه اوکراین نایاب شده است

جوزپ بورل: مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل منازعه اوکراین نایاب شده است
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 07:21

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر هشدار داد مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل منازعه اوکراین نایاب شده است.

العالم - اروپا

اوکراین یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم و غلات جهان است و در شرایط ناشی از جنگ امکان صادرات این محصولات وجود ندارد و کشت و برداشت نیز متوقف می‌شود.

بورل در این خصوص گفت: «مواد غذایی در سراسر جهان نایاب شده و اگر نایاب نباشد در مقایسه با قبل بسیار گران‌تر است و بسیاری از مردم توان پرداخت این قیمت‌ها را ندارند.»

وی پس از دیدار با وزرای توسعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی کمبود و گرانی مواد غذایی افزود: «اگر مردم و دولت‌ها مجبور شوند هزینه بیشتری برای مواد غذایی بپردازند به ناچار پولی که برای آموزش، بهداشت و سایر خدمات اجتماعی پرداخت می‌شود کاهش خواهد یافت و این وضعیت فقر و بی‌عدالتی را تشدید خواهد کرد.»

بورل گفت وزرای توسعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند به بیش از ۷۰ کشور دوست در زمینه ثبات چرخه توزیع مواد غذایی و افزایش توانایی‌های آنها در میان‌مدت کمک کنند. او در عین حال از شرکای تجاری اتحادیه اروپا خواست تجارت جهانی مواد غذایی و کشاورزی را محدود نکنند.

بر اساس برآوردهای برنامه جهانی غذا در اوایل سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۶ میلیون نفر از مردم جهان از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند و اگر منازعه اوکراین ادامه پیدا کند، دست‌کم ۴۷ میلیون نفر دیگر به این رقم افزوده می‌شود.

پربیننده ترین خبرها