تاکید مجدد عمران خان بر توطئه آمریکا در برکناری وی

تاکید مجدد عمران خان بر توطئه آمریکا در برکناری وی
سه شنبه 3 خرداد 1401 - 19:46

نخست وزیر سابق پاکستان گفت آمریکا برکناری وی از قدرت را سازماندهی کرده است، در نتیجه "علنی شدن این مسئله"، احساسات "ضدآمریکایی" در پاکستان در حال افزایش است.

العالم - آسیا

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان بار دیگر تاکید کرد برکناری او از قدرت، توطئه آمریکا بوده است.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان روز دوشنبه بار دیگر اعلام کرد آمریکا برکناری وی از قدرت را سازماندهی کرده است، در نتیجه "علنی شدن این مسئله"، احساسات "ضدآمریکایی" در پاکستان در حال افزایش است.

خان - که در ماه آوریل با رای عدم اعتماد از سمت خود برکنار شد - خواستار برگزاری تظاهرات بزرگ سراسری در روز چهارشنبه در اعتراض به برکناری خود از قدرت شد. وی تأیید کرد که در انتخابات بعدی مجدداً نامزد خواهد شد.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان به سی ان ان گفت: «هر زمان که انتخابات بعدی برگزار شود نه تنها نامزد خواهم شد، بلکه می‌توانم پیش بینی کنم که این بزرگترین حزب در تاریخ پاکستان خواهد بود، زیرا مردم بسیار خشمگین هستند و از اینکه این جنایتکاران بر ما تحمیل شده اند احساس اهانت به خود می‌کنند». منظور خان از جنایتکاران، دولت جدید پاکستان است.

خان بار‌ها ادعا کرده که دونالد لو دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در ماه مارس با سفیر پاکستان در واشنگتن دیدار کرده و به او گفته خان باید با رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت برکنار شود.

خان روز دوشنبه گفت لو تهدید کرده چنانچه خان از قدرت برکنار نشود "پاکستان با پیامد‌هایی روبرو خواهد شد".

خان همچنین اذعان کرد که سفر رسمی اش به روسیه در اواخر فوریه، مصادف با روز حمله روسیه به اوکراین، احتمالا مقامات آمریکایی را خشمگین کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که بار‌ها در گدشته دست داشتن آمریکا در برکناری خان را رد کرده بود به سی ان ان گفت: "این ادعا‌ها هیچ حقیقتی ندارند."

خان حتی در این مصاحبه پیشنهاد کرد که لو به دلیل دخالت در سیاست داخلی پاکستان و "به دلیل بد اخلاقی و تکبر محض" از این کشور اخراج شود.

هنگامی که از خان خواسته شد تا مدرکی برای اثبات ادعا‌های خود ارائه دهد، وی گفت که از هر دو طرف آمریکایی و پاکستانی در این نشست افرادی حضور داشتند که از نکات یادداشت بر می‌داشتند.

نخست وزیر سابق پاکستان گفت یک خط ارتباطی دیپلماتیک رمزگذاری شده که جزئیات این دیدار را پوشش داده به کابینه پاکستان ارسال شده است. خان گفت که صورتجلسه آن جلسه را نیز به شورای امنیت ملی ارائه کرده است.

خان همچنین قبلاً ارتش و اپوزیسیون پاکستان به رهبری شهباز شریف نخست وزیر کنونی پاکستان را به توطئه با آمریکا متهم کرده بود. هم ارتش و هم اپوزیسیون این ادعا را رد کرده اند.


تصمیم خان برای دیدار با پوتین در روز آغاز جنگ روسیه در مسکو باعث اعتراض غرب شد، اگرچه خان روز دوشنبه بار دیگر مدعی شد که نمی‌دانسته روسیه در آن روز به اوکراین حمله خواهد کرد. وی گفت اگر از این تهاجم مطلع می‌بود از رفتنش به مسکو صرفنظر می‌کرد.

خان استدلال کرد که این سفر از مدت‌ها قبل برنامه ریزی شده بود و برای تامین نیاز‌های انرژی پاکستان حیاتی بود، زیرا کشورش با تورم و فقر شدید دست و پنجه نرم می‌کرد. وی گفت که دو طرف درباره صادرات نفت، گاز و گندم روسیه به پاکستان گفتگو کردند.

خان گفت: "مسئولیت من تأمین رفاه مردم است. ما ۵۰ میلیون نفر زیر خط فقر داریم. "

خان مدعی شد که روابط پاکستان و آمریکا پس از روی کار آمدن جو بایدن تیره شده است. او بایدن را مسئول اوضاع در افغانستان می‌داند. در نشانه‌ای از تیره شدن روابط میان این دو، بایدن و خان از زمان روی کار آمدن بایدن در سال گذشته، هیچگاه با یکدیگر گفتگو نکردند.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان گفت: من رابطه کاملاً خوبی با دولت (دونالد) ترامپ (رئیس جمهور اسبق آمریکا) داشتم تا اینکه دولت بایدن روی کار آمد و با آنچه در افغانستان اتفاق افتاد مصادف شد. بنا به دلایلی که من هنوز هم نمی‌دانم، آن‌ها هیچگاه با من تماس نگرفتند.

خبرگزاری صداوسیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها