جانسون: پوتین در حال پیشروی آهسته اما محسوس در دونباس است

جانسون: پوتین در حال پیشروی آهسته اما محسوس در دونباس است
جمعه 6 خرداد 1401 - 16:15

نخست‌وزیر انگلیس با بیان این که عملیات روسیه در منطقه دونباس در حال پیشرفت است، بر ضرورت تداوم حمایت نظامی از اوکراین تاکید کرد.

العالم - اروپا

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس امروز (جمعه) گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در حال پیشروی کُند اما محسوس در منطقه دونباس اوکراین است.

او به شبکه آمریکایی «بلومبرگ» گفت: متاسفانه پوتین، با صرف هزینه‌های گزاف برای خود و ارتش روسیه، به بلعیدن زمین در دونباس ادامه دهد. او به پیشرفت تدریجی و آهسته اما متاسفانه محسوس ادامه می‌دهد و بنابراین کاملاً حیاتی است که ما به حمایت نظامی از اوکراینی‌ها ادامه دهیم.

امروز (جمعه) جدایی طلبان اوکراینی در منطقه دونباس، از کنترل و تصرف کامل بر شهر استراتژیک «لیمن» در شرق این کشور خبر دادند. مقامات اوکراینی هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

پیش از اظهارنظر جانسون، یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت روسیه در بخش‌هایی از منطقه خودمختار دونباس در اوکراین به شکل فزاینده‌ای پیشروی داشته است. به گزارش «سی‌اِن‌اِن»، این مقام پنتاگون که نامی از وی منتشر نشده به خبرنگاران آمریکایی گفت، روسیه گردان‌های تاکتیکی خود در دونباس را ظرف دو و نیم هفته، از ۹۷ به ۱۱۰ گردان رسانده است.

او در ادامه ارزیابی خود گفت، نیروهای روسی در مناطق «اسلویانسک» و «کراماتورسک» توانسته‌اند «پیش‌روی فزاینده‌ای» داشته باشند اما در پیرامون خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، نیروهای اوکراینی توانسته‌اند نیروهای روس را بیش از پیش عقب برانند.

وی توضیح داد: روس‌ها از نظر تعداد نفرات و تجهیزات برتری دارند و می‌توانند سربازان و تجهیزات و تسلیحات بیشتری نیز به آن اضافه کنند و حتماً باید این نکته را در نظر داشته باشیم.

یک مقام ارتش اوکراین هم روز پنجشنبه (۵ خرداد/۲۶ مه) گفت که با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه لوهانسک، روسیه دست برتر را در جنگ به دست آورده است. «اولکسی گروموف» از مقام‌های ارشد نظامی در ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین روز پنجشنبه گفت که روسیه «هم در حملات هوایی و در حملات توپخانه‌ای» دست برتر را دارد اما نیروهای کی‌یف «با همه توان برای تغییر دادن وضعیت تلاش می‌کنند.»

معاون وزیر دفاع اوکراین هم روز پنجشنبه گفت که نیروهای روسیه مواضع اوکراین را در چندین منطقه دونباس به صورت همزمان با سیستم‌های راکتی، هواپیما و توپخانه بمباران کرده‌اند.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها