محکومیت اقدام واشنگتن در حذف کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه از نشست سران قاره آمریکا

محکومیت اقدام واشنگتن در حذف کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه از نشست سران قاره آمریکا
شنبه 7 خرداد 1401 - 09:45

ده کشور آمریکای لاتین حذف کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه توسط ایالات متحده از حضور در نشست لس آنجلس را محکوم کرده و این اقدام را تبعیض‌آمیز خواندند.

العالم - امریکا
بنابر گزارش رویترز، گروهی از کشورهای آمریکای جنوبی که روز جمعه به وقت محلی در هاوانا گرد هم آمده بودند، حذف برخی کشورها از اجلاس سران قاره آمریکا در ماه آینده را محکوم کردند. آمریکا مدعی شده است که تنها خواستار حضور رهبران دولت‌هایی است که به دموکراسی احترام می‌گذارند.

آمریکا در روزهای ۱۶-۲۰ خرداد در لس آنجلس میزبان اجلاس سران قاره آمریکا خواهد بود و گفته است که از ونزوئلا یا نیکاراگوئه دعوت نخواهد کرد. در عین حال هماهنگ کننده این اجلاس گفت که تصمیم گیری درباره دعوت از کوبا به عهده کاخ سفید است.

میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا، این هفته گفت که تحت «هیچ شرایطی» حتی اگر از او دعوت شود، در نشست لس آنجلس شرکت نخواهد کرد.

ده کشور موسوم به بلوک آلبا- از جمله کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه - روز جمعه بیانیه‌ای در هاوانا صادر و اخراج و رفتار تبعیض‌آمیز در اجلاس سران قاره آمریکا در لس‌آنجلس را محکوم کردند.

علاوه بر این، آنها این حذف را "خودسرانه، ایدئولوژیک و با انگیزه سیاسی" توصیف و اعلام کردند: "این تصمیم یکجانبه یک عقب گرد تاریخی جدی در روابط نیمکره محسوب می شود."

اندکی قبل از آن، نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در یک سخنرانی، اجلاس آتی سران آمریکا را "بی نظم" توصیف کرد و از سران گروهی از کشورها به خصوص آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک، خواست که "بلند شوند و حقیقت قاره آمریکا را فریاد بزنند."

بنا به گزارش رویترز، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تاکنون به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخی نداده اند.

رئیس جمهوری مکزیک به همراه رهبران آرژانتین، بولیوی، شیلی، گواتمالا و هندوراس تهدید کرده اند که در صورت حذف برخی کشورها، این اجلاس را تحریم خواهند کرد.

اویل این هفته، رویترز اعلام کرد که ۱۳ کشور از ۱۴ کشور جامعه کارائیب، که شامل کوبا نمی شود، قصد شرکت در نشست لس آنجلس را داشتند.

رالف گونسالوز، نخست وزیر سنت وینسنت و گرنادینز هم در هاوانا خبر داد که دعوت نامه ای برای حضور در اجلاس دریافت کرده است، اما در آن شرکت نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها