لاوروف: ترکیه نمی‌تواند درباره تحولات سوریه بی‌تفاوت بماند

لاوروف: ترکیه نمی‌تواند درباره تحولات سوریه بی‌تفاوت بماند
شنبه 7 خرداد 1401 - 13:32

وزیر خارجه روسیه ضمن دفاع از حضور نظامیان این کشور در سوریه اعلام کرد، ترکیه نمی‌تواند درباره تحولات سوریه بی تفاوت باشد.

العالم - اروپا

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن حضور نیروهای خارجی در سوریه به صحبت درباره مواضع ترکیه پرداخت.

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با «روسیا الیوم» اعلام کرد که حمایت این کشور از دولت سوریه برای باز پسگیری اراضی این کشور ادامه خواهد یافت.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق»، سرگئی لاوروف در این مصاحبه اعلام کرد که ترکیه نمی‌تواند درباره تحولات سوریه بی‌تفاوت بماند.

در مصاحبه با روسیا الیوم همچنین تاکید کرد که حضور روسیه در سوریه مطابق با قطعنامه 2544 شورای امنیت سازمان ملل و به دعوت دولت سوریه بوده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو به حمایت از دولت سوریه برای بازپس گیری همه ارضای این کشور ادامه خواهد داد.

سرگئی لاوروف به حضور نظامیان خارجی «دعوت نشده» در سوریه اشاره کرد و گفت: «نظامیان آمریکایی بخش قابل توجهی از خاک سوریه در کرانه شرقی رود فرات را اشغال کردند».

به گفته دیپلمات ارشد مسکو، هدف حضور آمریکایی‌ها در بخش بزرگی از سوریه ایجاد «یک به اصطلاح دولت» است.

وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه تاکید کرد که مسکو مانند هر گروه دیگری در سوریه با کُردها در سوریه در تماس بوده و از آنها خواسته است که گفت‌و‌گو با دمشق را ادامه دهند.

وی افزود، توافقی که بتواند همزیستی همه طرف‌ها را در یک کشور یکپارچه تضمین کند بهترین راه حل خواهد بود.

به گزارش فارس، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا پیشتر مدعی شده بود که ارتش روسیه از چند هفته پیش شروع به خروج تدریجی نیروهای خود از مناطق جداگانه در سوریه، به ویژه از پایگاه هوایی «حمیمیم» در جنوب شرقی لاذقیه کرده است.

این مقام ارشد پنتاگون که نام یا سمت وی فاش نشد، به شبکه «اسکای‌نیوز» همچنین ادعا کرده بود که عملیات عقب‌نشینی شامل هزاران واحد از پیاده نظام، نیروی هوایی و مهندسی ارتش روسیه مستقر در سوریه است.

پربیننده ترین خبرها