دو پیام مهم گشت‌زنی نظامی روسیه در نوار مرزی سوریه با ترکیه برای آنکارا و واشنگتن

دو پیام مهم گشت‌زنی نظامی روسیه در نوار مرزی سوریه با ترکیه برای آنکارا و واشنگتن
يکشنبه 8 خرداد 1401 - 10:00

یک پژوهشگر و نویسنده سیاسی، گشت‌زنی زمینی و هوایی اخیر روسیه در امتداد نوار مرزی سوریه با ترکیه را به منزله پاسخی غیر مستقیم به اظهارات آمریکایی ها دانست که ادعا کرده بودند روسیه به خاطر درگیری در جنگ اوکراین ضعیف شده و میدان را در سوریه ترک کرده است.

العالم- سوریه

حسن شقیر پژوهشگر و نویسنده سیاسی، در گفتگو با شبکه العالم در برنامه مع الحدث گفت:" اظهارات آمریکایی ها در واقع پیامی برای ترکیه نیز هست تا بگویند که روسیه دیگر قدرتمند نیست و اکنون هیچ اهرم فشاری برای جلوگیری از عملیات نظامی ترکیه در سوریه ندارد".

شقیر افزود: این اظهارات روسیه را برانگیخت تا با پیامی عملی خطاب به آمریکا و ترکیه، ثابت کند که هنوز در میدان حاضر است و حاکمیت سوریه همواره مورد توجه مسکو و مسئله ای راهبردی و حیاتی برای آن است.

وی خاطرنشان کرد: روسیه پس از هزینه ای که با سربازان و منابع مالی خود در سوریه متحمل شد، امکان ندارد این کشور را با موقعیت استراتژیک بسیار مهمی که در دریای مدیترانه برایش دارد، بخاطر درگیری در جنگ اوکراین رها کند. لذا گشت‌زنی روسیه نخست به منزله یادآوری این موضوع به ترکیه است که توافق نامه هایی وجود دارد که با جداسازی گروه های به اصطلاح میانه رو از گروه های تروریستی نقض شده است و دوم، هدف آن ارسال این پیام برای آمریکا است که مسکو نه در وضعیت ضعف قرار دارد و نه از سوریه غافل شده است که آمریکا به راحتی و با کمک ترکیه بتواند شمال سوریه را از این کشور جدا کند.

پربیننده ترین خبرها