گزارش: اتحادیه اروپا متعهد به حمایت از اوکراین است، اما برای تحریم‌های جدید روسیه آماده نیست

گزارش: اتحادیه اروپا متعهد به حمایت از اوکراین است، اما برای تحریم‌های جدید روسیه آماده نیست
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 08:21

به نوشته رویترز، نشست دو روزه اتحادیه اروپا برای تداوم حمایت از اوکراین با چالش‌های متعددی روبرو خواهد بود.

العالم - اروپا

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: رهبران اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای اعلام حمایت مستمر از اوکراین در راستای مقابله با روسیه تشکیل جلسه خواهند داد، اما این مذاکرات تحت الشعاع شکست آنها در توافق بر سر بسته تحریمی جدید علیه مسکو قرار خواهد گرفت.

در طی دو روز، رهبران این بلوک - که 27 کشورِ عضو دارد - قرار است در مورد بهترین روش برای کمک به اوکراین در چهار ماه پس از آغاز عملیات نظامی روسیه و نحوه مقابله با پیامدهای این منازعه بر قیمت بالای انرژی، کمبود قریب الوقوع مواد غذایی و نیازهای دفاعی اتحادیه اروپا بحث کنند.
اما پیش‌نویس پایانی این نشست که رویترز آن را مشاهده کرده است نشان می دهد در حالی که اتحادیه اروپا حمایت شفاهی سخاوتمندانه‌ای از دولت کی‌یف به عمل خواهد آورد، تصمیمات جدیدی در مورد هر یک از موضوعات اصلی به آسانی اتخاذ نخواهد شد.
روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز یکشنبه در این خصوص گفت: «پس از حمله روسیه به اوکراین، ما دیدیم که وقتی اروپا متحد بایستد چه اتفاقی می افتد. با توجه به نشست فردا، امیدواریم که شرایط به همین منوال ادامه یابد. اما اکنون به نظر می رسد این اتحاد شروع به فروپاشی کرده باشد.»
ملموس ترین موضوع مورد توافق سران اتحادیه، حمایت سیاسی رهبران از بسته 9 میلیارد یورویی وام های اتحادیه اروپا، همراه با کمک های مالی کوچک برای پوشش بخشی از بهره خواهد بود، به طوری که اوکراین بتواند ساختار دولت خود را حفظ کند و دستمزدها را برای حدود دو ماه بپردازد.
اما حتی در این حوزه نیز تصمیم بعداً و پس از ارائه پیشنهاد کمیسیون اروپا در مورد چگونگی جمع آوری پول، اتخاذ خواهد شد.
با وجود تلاش‌ها از آغاز ماه می، دولت‌های اتحادیه اروپا نمی‌توانند درباره بسته ششم تحریم‌ها علیه مسکو به توافق برسند زیرا یکی از عناصر مهم آن - تحریم خرید نفت روسیه - برای مجارستان قابل قبول نیست و مشکل بزرگی برای اسلواکی و جمهوری چک به وجود می آورد.
عناصر دیگر، مانند قطع کردن دسترسی بزرگترین بانک روسیه به سیستم پیام‌رسانی سوئیفت، ممنوعیت شبکه های رسانه ای روسیه از فعالیت در اتحادیه اروپا و اضافه کردن افراد بیشتری به فهرستی که دارایی‌هایشان مسدود شده و نمی‌توانند وارد اتحادیه اروپا شوند، همگی به دلیل عدم توافق در مورد ممنوعیت نفت متوقف شده اند.
پیش‌نویس نتیجه‌گیری اجلاس سران نشان می دهد که رهبران اتحادیه اروپا از ایجاد یک صندوق بین‌المللی برای بازسازی اوکراین پس از جنگ، بدون جزئیات، حمایت خواهند کرد و می‌خواهند امکان مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را برای این منظور بررسی کنند.
مقامات گفتند اما حتی این نکته هم به عمد با عباراتی دقیق عنوان شده است زیرا این موضوع از نظر قانونی دشوار است.
رهبران متعهد خواهند شد که کار را برای کمک به اوکراین به منظور انتقال غلات خود به خارج از کشور به خریداران جهانی از طریق راه آهن و کامیون تسریع کنند زیرا نیروی دریایی روسیه مسیرهای دریایی معمول را مسدود کرده اند. کشورهای اروپایی همچنین متعهد خواهند شد تا اقداماتی را برای مستقل شدن سریعتر از انرژی روسیه انجام دهند.
این پیش‌نویس نشان می‌دهد که رهبران آماده بررسی راه‌هایی برای مهار افزایش قیمت‌های انرژی، از جمله امکان‌سنجی معرفی سقف‌های موقت قیمت، کاهش تشریفات اداری در استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی و سرمایه‌گذاری در اتصال شبکه‌های انرژی ملی در سراسر مرزها برای کمک بهتر به یکدیگر هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها