اعلام پایان حالت فوق العاده در سودان توسط البرهان + فیلم

دوشنبه 9 خرداد 1401 - 14:02

عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حکومتی سودان پایان حالت فوق العاده در کشور را – که از زمان کودتای نظامی در اکتبر گذشته اعمال می شده است – لغو کرد.

العالم - سودان

در بیانیه شورای حکومتی سودان آمده است که رئیس این شورا دستورالعمل رفع حالت فوق العاده در سراسر کشور را اعلام کرده است.

طبق این بیانیه علت این امر، فراهم شدن شرایط و فضای حاکم بر کشور برای گفتگوی سازنده و ایجاد حالت ثبات در دوره انتقالی عنوان شده است.

پیش از این شورای امنیت و دفاع سودان طی دستورالعمل هایی، از رفع حالت فوق العاده و آزادی همه زندانیان به موجب قانون فوق العاده خبر داده است.

حالت فوق العاده که با انتقادات گسترده در داخل و خارج سودان رو به رو شده بود پس از انتشار توییت فولکر پرتس، نماینده ویژه سازمان ملل در سودان صورت گرفته است. پرتس در این توییت اعلام کرده بود که وقت آن رسیده است که خشونت و حالت فوق العاده پایان یابد.

از زمان کودتای نظامی به ریاست البرهان، هزاران سودانی در خرطوم و دیگر شهرهای این کشور برای بازگست دولت مدنی و محاکمه قاتلان، بیش از یکصد تظاهرات را ترتیب داده اند.

همزمان محاکمه 4 سودانی به اتهام قتل یک افسر پلیس در خرطوم آغاز شد. اما قاضی ترجیح داد جلسه دادگاه را به دوازدهم ماه بعد موکول کند.

"زهیر عثمان"، قاضی این پرونده گفت که دادگاه از پزشکی قانونی خواسته است گزارشی را درباره احتمال اینکه این چهار جوان مورد شکنجه قرار گرفته اند، تهیه کند. این در حالی است که بازداشت شدگان در ماه مارس در اعتراض به رفتارهای غیر انسانی و خشونت بار پلیس، دست به اعتصاب غذا زده بودند.

صدها معترض با تجمع در مقابل دادگاه، خواستار آزادی این متهمان شده اند.

پربیننده ترین خبرها