ائتلاف سعودی یک کشتی نفتی یمن را توقیف کرد

ائتلاف سعودی یک کشتی نفتی یمن را توقیف کرد
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 17:09

سخنگوی شرکت نفت دولت نجات ملی یمن گفت که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی اجازه نداده است یک کشتی نفتی یمن وارد بندر الحدیده شود و آن را توقیف کرده است.

العالم - یمن

شرکت نفت دولت نجات ملی یمن خبر داد که ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی امروز دوشنبه یک کشتی نفتی یمن را توقیف کرده‌ است.

عصام المتوکل سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن به خبرگزاری رسمی این کشور (سبأ) گفت که این کشتی حامل بنزین بوده است.

المتوکل با بیان اینکه کشتی توقیف شده «سندس» نام دارد، گفت که این کشتی حامل ۲۹ هزار و ۴۵۴ تن بنزین بوده است که ائتلاف متجاوز اجازه نداد وارد بندرگاه الحدیده شود.

وی با اشاره به اینکه این کشتی از سازمان ملل نیز مجوز ورود دریافت کرده بود، تأکید کرد، با توقیف این کشتی، ائتلاف متجاز دو کشتی یمنی را توقیف کرده است که مجوز سازمان ملل را داشته است.

سخنگوی شرکت نفت یمن از جامعه بین‌الملل و نهادهای بشردوستانه خواست که به ائتلاف متجاوز اعمال فشار کنند تا به آتش‌بس کنونی پایبند باشند و از توقیف کشتیهای حامل نفت یمن، دست بردارند؛ کشتیهایی که هیچ ارتباطی به پرونده‌های سیاسی و نظامی ندارند.

این در حالی است که المتوکل اوایل اردیبهشت ماه گذشته خبر داد که ائتلاف متجاوز همچنان به دزدی کشتی‌های نفتی ادامه می‌دهد و یک کشتی حامل ۳۰ هزار تن گازوئیل را توقیف کرده است.

المتوکل با بیان اینکه سازمان ملل پس از اجرای آتش بس هم مثل قبل آن به دزدی دریایی ادامه می دهد، گفت: تعداد کشتی های توقیف شده حامل گازوئیل به دو فروند کشتی رسیده است.

در حالی آتش بس در یمن برقرار است که هیچ پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه نظامی و انسانی صورت نگرفته است با کمرنگ شدن اعتماد صنعاء به امکان وفاداری ائتلاف سعودی و سازمان ملل به تعهدات، نشانه‌های پایداری آتش‌بس در این کشور خوشبین‌کننده نیست.

در اولین روزهای ماه رمضان، یعنی در دوم ماه آوریل سال ۲۰۲۱، سازمان ملل متحد اجرای آتش‌بس انسانی و نظامی یمن را اعلام کرد و صنعاء و تمام جهان از آن استقبال کردند.

بر روی کاغذ، در آتش‌بس انسانی بر توقف تمام عملیات‌های نظامی، تضمین حرکت امن و روان ۱۸ کشتی نفتی در دو ماه و اجازه ۱۶ پرواز با هواپیماهای تجاری از [مبدأهای مشخص] به صنعاء و بالعکس یا به عبارتی میانگین دو پرواز تجاری در هر هفته تأکید شده است.

صنعاء به تعهدات خود پایبنده بوده است به‌نحوی که عملیات‌های نظامی خود برای پیشروی به سمت عربستان را متوقف کرده و تمام عملیات‌های تهاجمی در امتداد جبهه‌های داخلی و جبهه‌های مرزی را به حالت تعلیق درآورده است؛ اما طرف مقابل از ساعات آغازین اجرای آتش‌بس تا امروز به توقف عملیات‌ها نظامی خصمانه متعهد نبوده است.

در حالی که می‌بایست ائتلاف متجاوز به کشتی‌های حامل مازوت و کشتی‌های نفتی و گازی اجازه ورود می‌داد، اما نه‌تنها همچنان از دزدی دریایی و توقیف کشتی‌هایی که تحت بازرسی‌های «UNVIM» قرار گرفته‌اند و از سازمان ملل مجوز دریافت کرده‌اند، دست برنداشته، بلکه عامدانه توقیف کشتی‌های حامل گازوئیل را با هدف تنگ کردن عرصه بر نهادهای درمانی و خدماتی [یمن] ادامه داده است؛ بی‌آنکه کوچکترین احترامی به تعهدات منعقدشده بگذارد؛ تعهداتی که زیر نظر و اشراف سازمان ملل متحد به امضا رسید.

فارس

پربیننده ترین خبرها