تشدید اختلافات در شورای تازه‌ تأسیس عربستان برای یمن

تشدید اختلافات در شورای تازه‌ تأسیس عربستان برای یمن
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 17:19

تصمیمات اخیر رئیس شورای ریاستی یمن در انتصاب برخی افراد، داد گروه موسوم به «المجلس الانتقالی» وابسته به امارات را درآورده و دو طرف در حال صف‌کشی در مقابل یکدیگر هستند.

العالم - یمن

تنش‌ها و درگیری‌ها در داخل آنچه «شورای ریاستی یمن» نامیده می‌شود، در حال افزایش است.

ریاض، این شورا را آوریل گذشته پس از برکناری «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و مقیم عربستان، تشکیل داد تا جایگزین هادی و دولت او شود.

دایره اختلافات در این شورا، به گونه‌ای گسترده شده که احتمال بروز بحران در آن تقویت می‌شود. شاید آخرین نمود این درگیری‌، رد تصمیمات شورای ریاستی از سوی گروه «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات باشد که ضمن رد این تصمیمات، نیروهای خود را به حالت آماده‌باش در آورده است.

ساز مخالف رئیس شورای انتقالی جنوب یمن با تصمیمات العلیمی

گروه «شورای انتقالی جنوب» تحت ریاست «عیدروس الزبیدی» که عضو شورای ریاستی نیز است، سه‌شنبه (دیروز، ۲۴ می)، مخالفت خود را تصمیمات اخیر «رشاد العلیمی» رئیس شورای ریاستی اعلام و این تصمیمات را فردی و یک‌جانبه توصیف کرد.

به نوشته وبگاه «عربی ۲۱»، «منصور صالح» معاون رسانه‌ای شورای انتقالی - که طرفدار جدایی جنوب یمن از شمال است -بدون اشاره به جزئیاتی در خصوص تصمیمات اخیر العلیمی گفت: «تصمیمات یکجانبه رئیس شورای ریاستی ادامه دارد و همه آن‌ها مغایر با اجماع و معیارهای توزیع مناصب دولتی و کاملا جنجالی است.

وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که چنین تصمیماتی قانونا، باطل است تا توافق‌هایی که از طریق رایزنی‌های ریاض حاصل شده، اجرا شود.

در ماه آوریل گذشته، رئیس شورای ریاستی یمن مجموعه تصمیماتی شامل انتخاب «یحیی الشعیبی» به عنوان رئیس دفتر خود، «عدنان الصنوی» به عنوان رئیس اداره رسانه‌ای و «محمد المقبلی» به عنوان رئیس اداره جوانان در دفتر خود اتخاذ کرد.

معاون رسانه‌ای شورای انتقالی جنوب، تصریح کرد که بازتولید و احیای آنچه «نیروهای فساد و پوچ» دشمن جنوب، آرمان آن و ائتلاف عربی (تحت هدایت عربستان سعودی) خوانده می شود، غیرقابل قبول است و عملی نخواهد شد. به همین دلیل از همه طرف ها می‌خواهد با حسن نیت عمل کنند و درک کنند که واقعیت تغییر کرده است.

از سوی دیگر، «مختار الیافعی» نائب رئیس هیئت رسانه‌ای ملی جنوب یمن نیز با اشاره به تصمیمات العلیمی گفت که سرنوشت این تصمیمات فردی، زباله‌دانی است.

تنازع برای بقا

این اختلاف بین اعضای شورای ریاستی یمن تنها موردی نبود که آشکار شد. بلکه پیشتر نیز رئیس شورای ریاستی، تصمیمات اتخاذی از سوی سرتیپ «فرج البحسنی» که از اعضای شورای مذکور و همزمان استاندار «حضرموت» را به حالت تعلیق درآورد. استاندار حضرموت دو مدیر برای اداره امنیت در دو منطقه الساحل و الوادی انتخاب کرده بود.

«عمر بن هلابی» فعال و تحلیلگر سیاسی یمن در خصوص این تصمیمات البحسنی می‌گوید که این تصمیمات در چارچوب دعواهای سیاسی قرار می‌گیرد و مربوط به تغییرات آتی به ویژه استانداران (مقامات استانی) است که در صورت صدور، خود البحسنی یکی از بازندگان آن خواهد بود.

وی افزود که سرتیپ البحسنی به دنبال ابقای خود در سمت استانداری حضرموت و حفظ سمت معاونت شورای ریاستی است.

اعلام آماده باش نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن

از سوی دیگر، عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب یمن نیز از تمامی تشکل‌های مسلح خود خواست تا هوشیاری امنیتی را افزایش دهند و هماهنگی مشترک بین سرویس‌های امنیتی خود را به منظور حفظ اقتدار دولت و مقابله با هر تهدید علیه امنیت و ثبات آن‌چه که وی آن را «میهن جنوبی» خواند، با تمام تلاشهای موجود تقویت کنند.

هفتم آوریل گذشته بود که «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی و فراری یمن در حالی که در ریاض به سر می‌برد، «علی محسن الاحمر» معاون خود را از سمتش برکنار و بعد از آن، کلیه اختیارات خود و معاونش را به «شورای ریاستی» به رهبری «رشاد العلیمی» واگذار کرد.

به موجب این انتقال قدرت، شورای ریاستی اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را طی مرحله انتقالی در بخش‌هایی را که تحت کنترل ائتلاف سعودی قرار دارد، به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.

این شورا به ریاست رشاد محمد العلیمی و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات منصور هادی و معاونت آن را به دست گرفت که دیگر اعضای آن عبارتند از: «سلطان العرادة»، «طارق صالح»، «عیدروس الزبیدی»، «عبدالرحمن ابوزرعة المحرمی»، «عبدالله العلیمی»، «عثمان مجلی» و «فرج البحسنی».

در همان آغاز اعلام واگذاری قدرت صوری هادی به شورای ریاستی، بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی اذعان کردند که ریاض با تشکیل این شورای ریاستی ناهمگن در یمن به دنبال انتقال درگیری‌ها بین گروه‌های داخلی یمنی و پایان‌دادن به شکست‌های خود در جنگ چندین ساله در خاک این کشور است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها