العالم گزارش می دهد؛

اصرار ترکیه بر تجاوز جدید به سوریه و نگرانی‌های بین‌المللی

دوشنبه 9 خرداد 1401 - 16:54

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد آنکارا برای انجام عملیات نظامی جدید در سوریه، منتظر اجازه آمریکا نمی‌ماند.

العالم- سوریه

به گزارش العالم، طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، که "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه از زمان بحران سوریه در سال 2011 دم از آن می‌زند، بار دیگر در بحبوحه تحولات سیاسی و میدانی در عرصه جهانی، بحث داغ شده است. به تازگی اردوغان از قصد ترکیه برای آغاز عملیات نظامی جدید در طول مرزهای جنوبی خود برای ایجاد مناطق امن به عمق 30 کیلومتر در داخل خاک سوریه خبر داده است.

اردوغان همچنین تأکید کرد که ترکیه برای مبارزه با تروریسم از طریق عملیات نظامی جدید در سوریه، نباید منتظر مجوز آمریکا باشد، به ویژه اینکه واشنگتن اقدامات لازم را در این امر صورت نمی‌دهد.

در واکنش به این اظهارات اردوغان، آمریکا درباره عملیات نظامی احتمالی و افزایش تحرکات ترکیه در شمال سوریه ابراز نگرانی شدید کرد.

"ند پرایس" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت که هر گونه اقدام نظامی در شمال سوریه سبب گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد. وی با ابراز نگرانی شدید نسبت به افزایش اقدام‌های نظامی ترکیه در شمال سوریه حمله نظامی احتمالی آنکارا به این منطقه را تهدیدی علیه امنیت نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی واشنگتن توصیف کرد.

"سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز تأکید کرد ایران با هرگونه اقدام نظامی و توسل به زور در خاک دیگر کشورها، به منظور حل و فصل اختلافات فی مابین مخالف بوده و آن را ناقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشورها دانسته و این امر را موجب پیچیده‌تر شدن شرایط و افزایش تنش‌ها می‌داند.

ناظران تحولات جاری این سوال را مطرح می‌کنند که آیا اردوغان موفق خواهد شد سناریوی منطقه امن در سوریه را پیاده کند؛ سناریویی که هدف از آن ایجاد تغییرات جمعیتی در منطقه به ویژه با توجه به شرایط سیاسی و میدانی جدید جهانی است؟

پربیننده ترین خبرها