بایدن حرفش را درباره لزوم برکناری پوتین پس گرفت

بایدن حرفش را درباره لزوم برکناری پوتین پس گرفت
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 10:10

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در ابتدای آغاز جنگ اوکراین از لزوم برکناری رئیس جمهوری روسیه از قدرت سخن گفته بود حرفش را پس گرفت و اعلام کرد: کاخ سفید دنبال براندازی در مسکو نیست.

العالم ـ آمریکا

جو بایدن در مقاله ای که در روزنامه انگلیسی «تایمز» منتشر شد، نوشت: به خاطر حمله به اوکراین، آمریکا برای برکناری ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از قدرت تلاش نمی کند.

وی تصریح کرد: ما دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیستیم.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: با وجودی که با آقای پوتین مخالفم و اقدامش را تجاوز می دانم، آمریکا برای برکناری وی از قدرت کاری نخواهد کرد.

بایدن خاطرنشان کرد: تا زمانی که آمریکا و متحدانمان هدف حمله قرار نگرفته اند ما به صورت مستقیم درگیر این جنگ نخواهیم شد و نیروهای آمریکا برای جنگ به اوکراین اعزام نخواهند شد و نظامیان روس مورد حمله واشنگتن قرار نخواهند گرفت.

اظهارات بایدن در ورشو در ماه های ابتدایی شروع جنگ اوکراین درباره لزوم کناره گیری پوتین از قدرت دردسرساز شد.

وی در ماه مارس(اسفند) اعلام کرده بود که پوتین نمی تواند در قدرت بماند.

اگرچه در آن زمان، کاخ سفید تلاش کرد تا اظهارات بایدن را نظر شخصی وی اعلام کند و در بیانیه ای تصریح کرد که

واشنگتن دنبال تغییر رژیم در روسیه نیست اما بایدن در آن زمان روی حرفش ایستاد و اعلام کرد که اظهاراتش نوعی «خشم اخلاق مدارانه» بوده است.

اظهارات بایدن نوعی عقب نشینی از اظهارات قبلی محسوب می شود.

بایدن در مقاله خود در روزنامه «تایمز»، از ارسال سیامانه های پیشرفته پرتاب راکت به اوکراین خبر داد و هدفش را کمک به ایجاد یک اوکراین دموکراتیک، مستقل و خوشبخت عنوان کرد.

وی تصریح کرد که به کی یف برای واگذاری بخشی از قلمرو خود به مسکو جهت پایان دادن به جنگ، فشار وارد نخواهد کرد اما از مذاکره اوکراین برای پایان دادن به نزاع حمایت خواهد کرد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین آمریکا به حمایت همه جانبه نظامی و اقتصادی از کی یف مبادرت کرده در آخرین مورد از کمک های هنگفت اقتصادی واشنگتن به کی یف، کنگره آمریکا ارائه ۴۰ میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین را تصویب کرد.

پربیننده ترین خبرها