دور هشتم کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو

دور هشتم کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 12:55

اصل «حافظت از سازمان های دولتی سوریه و تقویت آنها» در نشست های دور هشتم کمیته کوچک تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو بررسی شد.

العالم _ سوریه

هیئت ملی سوریه که در نشست دور هشتم کمیته کوچک تدوین قانون اساسی این کشور شرکت داشت، اصل «حافظت از سازمان های دولتی و تقویت آنها» را با حضور هیئت های شرکت کننده بررسی کرد.

در این نشست تاکید شد که حافظت از سازمان های موجود و تقویت نقش و گسترش خدمات آنها وظیفه ای ملی است و بر همین اساس ارتش عربی سوریه و نیروهای مسلح سازمان هایی ملی هستند که از حمایت و همراهی ملت سوریه برخوردارند و حفاظتت از این سازمان ها و تقویت آنها از هر طریق ممکن نیز وظیفه ای ملی است.

روز دوم برنامه نشست هشتم شامل برگزاری دو جلسه صبح و عصر بود که هیئت های شرکت کننده اصل حافظت از سازمان های دولتی و تقویت آنها را بررسی کردند.

در متن این اصل آمده است: سازمان های دولتی براساس سیاست کلی دولت و در چارچوب اختیاراتی که طبق قانون اساسی و قوانین ملی جمهوری عربی سوریه به آنها داده شده است، رفتار می کنند و حفاظت از سازمان های موجود و تقویت نقش و گسترش خدمات آنها وظیفه ای ملی است و هرگونه تهدید داخلی و خارجی با هدف تضعیف سازمان های دولتی یا تعطیل کردن کار آنها، نقض قانون اساسی است که تحت پیگرد قرار می گیرد.

در این متن همچنین آمده است: ارتش عربی و نیروهای مسلح سوریه سازمان هایی ملی هستند که از حمایت و همراهی ملت سوریه برخوردارند و مسئول دفاع از تمامیت سرزمین و امنیت کشور و حاکمیت آن در برابر هرگونه تروریسم، اشغالگری، دخالت و تجاوزات خارجی هستند و حفاظت و تقویت آنها از هر راه ممکن وظیفه ای ملی است.

میس کریدی عضو هیئت جامعه مدنی سوریه متن اصل یاد شده را محکم، استوار و متنی آکادمیک دانست که می توان بر آن تکیه کرد.

وی افزود اعضای هیئت جامعه مدنی که از دمشق آمده بودند، آن را تایید کردند.

اعضای هیئت ملی سوریه در مخالفت با تلاش سخنگویان هیئت معارض سوری برای وارد کردن اصطلاحات متعدد در متن اصل یاد شده تاکید کردند که بدهی سوریه پیش از تحمیل جنگ به آن صفر و کشور کاملا امن بود و توانسته بود اقتصاد خود را به خوبی بازسازی کند و این حقیقت در گزارش های بین المللی آمده است.

نشست های دور هشتم کمیته کوچک قانون اساسی از دیروز در ژنو آغاز شده است و پنج روز ادامه دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها