عملیات نظامی ترکیه ۱۷ روستای شمال عراق را خالی از سکنه کرد

عملیات نظامی ترکیه ۱۷ روستای شمال عراق را خالی از سکنه کرد
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 13:06

 عملیات جدید نظامی ترکیه که از ۲۹ فروردین گذشته در شمال عراق به بهانه تعقیب عناصر «پ ک ک» آغاز شده است، ساکنان ۱۷ روستا را در استان دهوک آواره کرد.

العالم ـ عراق

یک مقام محلی در العمادیه استان دهوک گفت: ساکنان ده ها روستای این منطقه از ترس بمباران و حملات زمینی و هوایی ارتش ترکیه ناچار به ترک زادگاه خود و آواره شده اند.

عمر سورچی به خبرگزاری «المعلومه» گفته که عملیات نظامی ترکیه افزون بر آوارگی مردم و تخلیه روستاهای منطقه منجر به خسارت و آتش سوزی در گستره صدها هکتار از کشت زارهای منطقه العمادیه شده است.

وی افزود که حملات ترکیه همچنین باعث آسیب به زیرساخت های مختلف از جمله قطع برق در ۱۷ روستای منطقه شده است.

سورچی گفت که حدود ۸۰۰ خانوار روستایی در العمادیه استان دهوک به دلیل تداوم عملیات نظامی ارتش ترکیه، روستاهای خود را ترک و به شهر «کانی ماسی» پناه برده اند. بیشتر آوارگان را کشاورزانی تشکیل می دهند که فصل برداشت گندم آنها فرا رسیده است.

ترکیه در ۱۸ آوریل گذشته (۲۹ فرورین) عملیات «قفل پنجه» را علیه مخفیگاه ها و پایگاه های سازمان پ ک ک در مناطق «متینا، زاب و افشین پاسیان» در شمال عراق آغاز کرد.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) که آنکارا و غرب آن را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی کرده اند، از سال ۱۹۸۴ علیه دولت مرکزی می جنگد.

درگیری های دو طرف در چهار دهه گذشته تاکنون حدود ۵۰ هزار کشته بر جا گذاشته است.

عراق در دو سال گذشته با شدت گرفتن عملیات آنکارا در چندین نوبت سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد را به عملیات نظامی و نقض حاکمیت کشور را به وی تسلیم کرده است.

پربیننده ترین خبرها