بررسی دخالت های ترکیه در امور کشورهای منطقه/ اگر همه دولت ها مثل اردوغان با "تروریسم" مبارزه می کردند...

بررسی دخالت های ترکیه در امور کشورهای منطقه/ اگر همه دولت ها مثل اردوغان با
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 18:22

اگر همه دولت های دیگر مثل ترکیه با تروریسم مبارزه می کردند، جنگ تمامی دولت ها و ملت ها را می بلعید و جهان وارد تونل تاریکی می شد

العالم- کشکول

تا به حال هیچ مسئول یا رئیس جمهوری در ترکیه مانند رئیس جمهور کنونی این کشور رجب طیب اردوغان در مورد تروریست ها، دشمنان، خرابکاران و انقلابی هایی که 24 ساعته ترکیه را تهدید می کنند، سخن نگفته بود. علاوه بر آن، تا کنون هیچ مسئول یا رئیس جمهوری در ترکیه مثل اردوغان دخالت مستقیم دولت این کشور را در امور دیگر کشورهای منطقه آن هم با فرستادن ارتش و نیروهای مزدور و اشغال سرزمین آنها به بهانه مبارزه با تروریسم، توجیه نکرده بود.

ما در اینجا قصد اتهام یا افترا زدن به ترکیه را نداریم، بلکه اطلاعاتی را منتقل می کنیم که منبع آن شخص اردوغان، مسئولین ترکیه و رسانه های این کشور هستند:

  • ارتش ترکیه اراضی سوریه را اشغال می کند.
  • ارتش ترکیه بیش از یک پایگاه نظامی در داخل اراضی سوریه دارد.
  • ارتش ترکیه نقش موثری در تداوم جنگ سوریه دارد.
  • جنگنده های ترکیه اراضی سوریه را پی درپی بمباران می کند.
  • ترکیه ده ها هزار مزدور را برای جنگ در سوریه آموزش داده و مسلح کرده است.
  • ترکیه تلاش می کند منطقه ای در طول مرزهای سوریه به عمق 30 کیلومتر ایجاد کرده و با اسکان داده به گروه های مزدور و افراد وابسته به خود در این منطقه، جمعیت شناسی آن را تغییر دهد.
  • ترکیه هزاران مزدور برای جنگ به لیبی فرستاده است.
  • ارتش ترکیه مناطقه وسیعی از خاک عراق را اشغال کرد است.
  • ترکیه پایگاه های نظامی دائمی در عمق اراضی عراق تاسیس کرده است.
  • جنگنده ها و توپخانه های ترکیه هرازچند گاهی اراضی عراق را بمباران می کنند و قربانیان آن، شهروندان بی دفاع هستند.
  • ترکیه در جنگ آذربایجان با ارمنستان از آن حمایت نظامی کرده و مزدوران زیادی را از سوریه به آذربایجان فرستاده است.

این تنها بخشی از دخالت های نظامی ترکیه در امور کشورهای منطقه بود. جالب توجه است که بهانه ترکیه برای این مداخلات مبارزه با تروریسم و حمایت از امنیت همواره تهدید شده خود است!

حال در مقابل باید این عملکرد ترکیه را که امنیت، ثبات، حاکمیت و منافع ملت های دیگر را به خطر انداخته چه بنامیم؟ اگر ترکیه واقعا قصد داشت در سوریه با تروریسم مبارزه کند و طمعی به اراضی سوریه نداشت، روابط خود با دولت سوریه را تقویت می کرد و این دولت را در گسترش نفوذ خود بر سراسر جغرافیای سوریه یاری می نمود.

به نظر می رسد آنچه ترکیه برای دیگران ممنوع می داند، خود با بهانه های مختلف انجام می دهد. برای مثال می بینیم که ترکیه در مسئله پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو با محافظه کاری واکنش نشان می دهد، آن هم به این دلیل که به گفته اردوغان این دو دولت از تروریسم حمایت می کنند.

منظور ترکیه از تروریسم، وجود تعداد زیادی از اتباع ترکیه مقیم در این دو کشور است که بخشی از آنها نیز کرد و طرفداران فتح الله گولن هستند و بخشی دیگر، مخالفان دولت اردوغانند.

در انتها باید گفت که اگر همه دولت های دیگر مثل ترکیه با تروریسم مبارزه می کردند، جنگ تمامی دولت ها و ملت ها را می بلعید و جهان وارد تونل تاریکی می شد که تا صدها سال توان خارج شدن از آن را نداشت.

پربیننده ترین خبرها