ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و تروئیکا به شورای حکام

ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و تروئیکا به شورای حکام
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 16:18

رویترز گزارش داد که آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان قطعنامه پیشنهادی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام ارائه دادند.

العالم - آمریکا

یک رسانه غربی ادعا کرد که آمریکا و تروئیکای اروپایی قطعنامه‌ای پیشنهادی مشترک را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع برنامه هسته‌ای ایران ارائه دادند.

منابع خبری وابسته به خبرگزاری رویترز گزارش دادند، آمریکا و سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه دادند.

طبق این گزارش، واشنگتن و تروئیکای اروپایی، آنها مدعی شده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.

این چهار کشور غربی همچنین ادعا کرده‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده است.

آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در این پیش‌نویس قطعنامه از ایران می‌خواهند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

انتشار خبر رویترز درباره قطعنامه پیشنهادی واشنگتن، لندن، پاریس و برلین به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شرایطی صورت گرفته که قرار است نشست شورای حکام ششم ژوئن (۱۶ خرداد) برگزار شود.

پیش از این در خبرها آمده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه به رویت خبرگزاری رویترز رسید، مدعی شد که «ایران به شکل قابل اعتماد به سؤالات طولانی‌مدت دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده، پاسخ نداده است».

وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه با استناد به این خبر درز شده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست فورا به سوالات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود پاسخ دهد.

پیش‌تر، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت که پکن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای حل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده از طریق گفت‌وگو و رایزنی حمایت می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها