فرافکنی واشنگتن: ایران با حسن‌نیت رفتار کند توافق دست‌یافتنی است

فرافکنی واشنگتن: ایران با حسن‌نیت رفتار کند توافق دست‌یافتنی است
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 01:22

در حالی که دولت بایدن همچنان بر حفظ تحریم‌هایی که در دوره ترامپ علیه ایران اعمال شده اصرار دارد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت اگر ایران درخواست های فرابرجامی خود را کنار گذاشته و با حسن نیت رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

العالم-آمریکا

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه مدعی شد که آمریکا آماده است تا فورا به صورت دوجانبه به برجام بازگردد.

وی که در کنفرانس خبری وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد در واکنش به سخنان روز سه شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که گفته بود آمریکا به ابتکارهای ایران و اروپا برای احیای برجام پاسخ نداد ه گفت: «هر کسی که با متحدان اروپایی یا نمایندگان این دولت‌ها صحبت می‌کند البته چیز دیگری می‌شنود».

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه دهم خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به داخل خود مطرح می‌کنند، ملاک ما برای اظهارنظر نیست. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود، نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند، بن بستی نیست و می‌توان درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: الان مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

پرایس در ادامه کنفرانس خبری وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما و متحدان اروپایی کاملا شفاف ساخته‌ایم که آماده‌ایم که فورا به جمع بندی و اجرای توافق مذاکره شده در وین در بازگشت دوجانبه برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک برسیم اما در نهایت این به ایران بستگی دارد که درخواست‌هایش را که فراتر از برجام بوده کنار گذاشته و با حسن نیت به تعامل بپردازد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: « اگر ایران تصمیم سیاسی اتخاذ کند که با حسن نیت تعامل کرده و بر خود برجام تمرکز کند، توافق با ایران هنوز کاملا در دسترس است».

پرایس در پاسخ به این سوال که آمریکا چه تصمیمی ممکن است در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اتخاذ کند، گفت که چیزی برای اعلام کردن ندارد اما به طور کامل از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تعامل با ایران برای حل موضوعات پادمانی باز حمایت می‌کند و ایران باید به طور کامل و بدون تاخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها