رژیم صهیونیستی تنها برنده توافق بر سر تیران و صنافیر

رژیم صهیونیستی تنها برنده توافق بر سر تیران و صنافیر
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 20:02

کارشناسان معتقدند رژیم صهیونیستی تلاش می کند گذرگاه تیران را به گذرگاهی بین المللی تبدیل کند تا بدون هیچ مانعی حق کشتیرانی و دریانوردی در این تنگه استراتژیک را داشته باشد.

العالم _ سعودی

روزنامه اسرائیلی هاآرتص فاش کرد که اسرائیل درخواست سعودی را برای تغییر استقرار نیروهای بین المللی در دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ پنج سال پیش دریافت کرده بود و پس از آن تحقیقاتی را درباره تاثیر امنیتی بر این عملیات آغاز کرد و به نظر می رسد که با این درخواست موافقت خواهد کرد.

هاآرتص به نقل از برخی منابع که آنها را منابع مطلع توصیف کرده است، در این باره که چرا اسرائیل دیر به درخواست سعودی پاسخ داده است، نوشت: بررسی این موضوع به علت کشته شدن جمال خاشقجی در سال 2018 و اقدام آمریکا به تحریم محمد بن سلمان ولی عهد سعودی و متهم کردن وی به مسئولیت در این قتل به تاخیر افتاد.

ناظران معتقدند که کاملا مشخص است که توجیه این روزنامه اسرائیلی درمورد دیر پاسخ دادن اسرائیل به درخواست سعودی قانع کننده نیست زیرا این توجیه غیر واقعی است.

به گفته ناظران، علت دیر پاسخ دادن اسرائیل به درخواست سعودی، بحرانی شدن روابط بین آمریکا و سعودی و ایجاد مشکل برای اسرائیل به منظور گام برداشتن آشکار به سوی ریاض درمورد توافق بر سر دو جزیره یاد شده نبوده است بلکه پاسخ ندادن اسرائیل به درخواست سعودی در آن زمان علل واقعی دیگری دارد هرچند امروزه نه تنها ضرورت دارد که اسرائیل به این درخواست پاسخ دهد بلکه به شدت به آن نیاز دارد.

این در حالی است که مشهور است که شرایطی که عبدالفتاح السيسي رئیس جمهور مصر و سلمان پادشاه سعودی این توافق را در سال 2016 در آن امضا کردند، توافقی که مصر به موجب آن از حاکمیت خود بر دو جزیره تیران و صنافیر دست کشید، برای مصر بسیار دشوار بود، کشوری که از بحران شدید اقتصادی رنج می برد و السیسی پس از رسیدن به قدرت در مصر نیازمند حمایت و کمک مالی سعودی بود.

در همین حال طرف مصری به آنچه در متن توافق آمده بود، عمل کرد اما در مقابل اسرائیل با وجود گذشت پنج سال از اعلام توافق، نقش خود را آنگونه که سعودی انجام داده بود، انجام نداد زیرا این توافق را آغازی برای رسیدن به اهداف دیگری می دانست از جمله عادی سازی روابط با سعودی و خارج کردن دو جزیره یاد شده از سیطره مصر و در مقابل جلوگیری از حاکمیت کامل سعودی بر آن دو و در ادامه تبدیل گذرگاه تنگه تیران به گذرگاه آبی بین المللی که بدون دخالت هر طرف دیگری امکان دریانوردی و کشتیرانی آزاد را فراهم آورد و از این طریق هیچ کشوری در منطقه نخواهد توانست اسرائیل را در آینده از دریانوردی در این تنگه استراتژیک منع کند، تنگه ای که تنها گذرگاه دریانوردی برای بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی به شمار می رود.

این در حالی است که اسرائیل پنج سال پیش این اهداف را نمی توانست محقق کند و محمد بن سلمان آن زمان در موقعیت ضعیفی که هم اکنون در آن قرار دارد، قرار نداشت، موقعیتی که او را وادار کرده است از هر چیز برای اسرائیل کوتاه بیاید یعنی پس از آنکه مرتکب اشتباهات مرگباری شد، اشتباهاتی که وی را وادار کرد در برابر دولت آمریکا و اسرائیل کاملا تسلیم باشد، از تجاوز به یمن گرفته تا قتل جمال خاشقجی، خودکامگی در قدرت و سرکوب رقیبان.

پربیننده ترین خبرها