نارضایتی ریاض از نتایج انتخابات لبنان؛ سفیر سعودی عوض می‌شود؟

نارضایتی ریاض از نتایج انتخابات لبنان؛ سفیر سعودی عوض می‌شود؟
پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 - 15:28

یک روزنامه لبنانی نوشت، از آنجایی که نتایج انتخابات لبنان چندان باب میل عربستان سعودی نبوده، این کشور در حال بررسی گزینه تغییر سفیر در بیروت است.

العالم - عربستان

«ولید البخاری» سفیر عربستان سعودی در بیروت در پایان هفته گذشته و پس از پایان انتخابات پارلمانی لبنان، به منظور استراحت، بیروت را به مقصد ریاض ترک کرد.

اما روزنامه «الاخبار» نوشت، اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد که این سفر بنا به احضار این سفر توسط ریاض برای «مشورت» بوده و سعودی‌ها پس از نتایج اخیر انتخابات لبنان که به اندازه امید آنها نبوده، احتمال تعیین سفیری جدید در بیروت را بررسی می‌کنند.

ولید البخاری در مارس گذشته پس از یک سال غیبت، به لبنان بازگشت. وی در پی اظهارات «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی پیشین لبنان درباره جنگ سعودی در یمن، بیروت را ترک کرده بود.

الاخبار در این باره نوشت، از روز اول مشخص بود که بازگشت البخاری به خاطر انتخابات پارلمانی لبنان است و ربطی به گشایش در روابط سعودی-لبنانی ندارد. این موضوع از فعالیت گسترده وی از زمان بازگشت تا زمان برگزاری انتخابات کاملا مشخص بود. وی از ابتدا تمام عرف دیپلماتیک را زیر پا گذاشت و رؤسای جمهور سابق، سیاستمداران، سران دستگاه‌های امنیتی، رجال دینی، رؤسای دانشگاه و رزونامه‌نگاران و غیره را به منزل خود فراخواند و دست به گشت‎های انتخاباتی در مناطق مختلف لبنان زد. همچنین از تمام مسایل داخلی لبنان توییت می‌کرد ، علیه مقاومت دست به تحریک زد و اهانت‌هایی به برخی مقامات و سیاستمداران لبنانی داست.

در پایان این گزارش آمده، لبنانی‌هایی که ارتباط محکمی با سعودی دارند با مقامات سعودی درباره عملکرد البخاری صحبت کرده‌اند و در خصوص فایده گذاشتن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» و نتایج این سیاست علیرغم پول پاشی گسترده پرسیده‌اند.

گفتنی است که «نبیه بری» با ۶۵ رأی از مجموع ۱۲۸ رأی برای بار هفتم به عنوان رئیس پارلمان لبنان و «الیاس بوصعب» نیز به عنوان معاوی وی (هر دو متحد حزب‌الله) انتخاب شدند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کردند که «مخالفان حزب‌الله و سید حسن نصرالله اولین شکست خود پس از انتخابات را متحمل شدند».

فارس

پربیننده ترین خبرها