هشدار ائتلاف الفتح درباره تأخیر در تشکیل دولت عراق

هشدار ائتلاف الفتح درباره تأخیر در تشکیل دولت عراق
شنبه 14 خرداد 1401 - 15:08

یک عضو ائتلاف الفتح درباره تداوم تأخیر در تشکیل دولت و پیامدهای آن بر اقتصاد عراق هشدار داد.

العالم - عراق

«محمود الحیانی» از رهبران ائتلاف الفتح عراق امروز (شنبه) گفت که تداوم تأخیر در تشکیل دولت بر اقتصاد کشور تأثیر خواهد گذاشت و از این جهت تسریع روند پایان دادن به بن‌بست سیاسی، ضروری است.

الحیانی همچنین گفت که تشکیل دولت اکثریت دشوار است چرا که روند سیاسی بر توافق بنا شده است و قانون اساسی نیز شراکت را مشخص کرده و در نتیجه در شرایط کنونی سخن گفتن درباره دولت اکثریت، دشوار است.

بنابر گزارش وبگاه «بغداد الیوم»، الحیانی تصریح کرد که آنچه ما خواهان آن هستیم، این است که تعیین نخست‌ وزیر حق گروه‌های شیعه اعم از جریان صدر، چارچوب هماهنگی و افراد مستقل است همچنانکه دیگر گروه‌ها نیز حق انتخاب رئیس جمهور را دارند.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

اگرچه جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها