اسماعیل رضوان در گفتگو با العالم: تعرض اسرائیل به مسجدالاقصی جنگ منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت/ برای دفاع از قدس دستمان روی ماشه است/ امام (ره) سال‌ها برای رهایی مردم از سلطه آمریکایی-غربی تلاش کرد/ ملت‌های عربی-اسلامی مخالف هرگونه عادی‌سازی با اسرائیل هستند

اسماعیل رضوان در گفتگو با العالم: تعرض اسرائیل به مسجدالاقصی جنگ منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت/ برای دفاع از قدس دستمان روی ماشه است/ امام (ره) سال‌ها برای رهایی مردم از سلطه آمریکایی-غربی تلاش کرد/ ملت‌های عربی-اسلامی مخالف هرگونه عادی‌سازی با اسرائیل هستند
شنبه 14 خرداد 1401 - 20:10

رضوان از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس با اشاره به حمایت همه جانبه غرب از رژیم صهیونیستی گفت: در مقابل غرب، انقلاب اسلامی ایران به امیدی برای ملت‌های مستضعف جهان تبدیل شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

اسماعیل رضوان از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفتگو با شبکه العالم به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و موفقیت‌های آن در زمینه های مختلف به پیدایش جنبش‌های اسلامی متعدد در منطقه انجامید.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: گستره انقلاب و روابط ایران با قضیه فلسطین باعث تقویت و استحکام روابط میان نیروهای مقاومت در منطقه و محور قدس شده است.

مشروح گفتگو:

انقلاب اسلامی توازن قوا در برابر نیروهای حامی رژیم صهیونیستی برهم زد / بزرگترین سفارت در ایران، سفارت رژیم صهیونیستی بود که با انقلاب اسلامی این سفارت را بسته شد

العالم: ارتباط نزدیک جمهوری اسلامی و آرمان فلسطین، برای همگان واضح و روشن است، بر کسی پوشیده نیست که این ارتباط، در نطفه انقلاب اسلامی ایران و کلام امام خمینی (ره) بود، نظر شما درباره امام خمینی (ره) و استقرار جمهوری اسلامی ایران در آن هنگامه و نزاع های جهانی، چیست؟

رضوان: شکی نیست که امام خمینی (ره) شخصیتی استثنایی بود، ایشان در نگاه به آرمان فلسطین، دوراندیشی داشت؛ مردم فلسطین از استکبار جهانی به ویژه آمریکا رنج می بردند، رنجی که ملت های مستضعف به خصوص مردم ایران از سلطه غرب و مداخله آمریکا می دیدند، برای امام خوشایند نبود.

محبوبیت امام در میام مردم از آن سوست که سال‌ها برای رهایی مردم از سلطه آمریکایی-غربی تلاش کرد، این انقلاب به رهبری امام راحل (ره)، تحولی استراتژیک در منطقه ایجاد کرد، و توازن قوا را در برابر نیروهای حامی رژیم صهیونیستی برهم زد.

خوب به یاد داریم که بزرگترین سفارت در ایران، سفارت رژیم صهیونیستی بود که با انقلاب اسلامی به فلسطین تحویل داده شد، ایران حامی نظام غرب به ایرانی با دیدگاه عمیق اسلامی تبدیل شد. انقلابی که از فلسطین حمایت نمود و این یک تغییر استراتژیک در حمایت از آرمان فلسطین بود.

شکی نیست که ویژگی های شخصیتی امام خمینی (ره) به موفقیت ایشان در این انقلاب کمک کرد، ایشان مصائب مردم ایران و فلسطین را مشاهده کرد؛ امام (ره) نسبت به اين مسائل محوری مردم را آگاه کردند و این آگاهی از ظلم و عدالت‌خواهی همچنان در میان مردم منطقه حاکم است.

گفتگو اسراء البحیصی خبرنگار العالم در فلسطین با اسماعیل رضوان

اعتقاد امام محوریت قدس در مبارزه با اشغالگران بود

پس از انقلاب اسلامی، ایران نقش پیشگام خود در حمایت از آرمان فلسطین را ایفا کرد، امام معتقد بودند که قدس محور مبارزه با اشغالگران صهیونیستی است، ایشان با هوشمندی و درایت بی نظیر به حوادث و بی عدالتی در جهان می نگریست.

ایشان این بی عدالتی آمریکا و صهیونیست ها در حق ملت های عرب و اسلامی را محکوم کرد و برای رهبری این انقلاب عزم جزم کرد، در مقابل ساواک و رژیم شاه ایران که فرزندان ملت مسلمان ایران را به شدت رنج می داد، ایستاد، امام در مسیر انقلاب اسلامی با استکبار جهانی در راس آن آمریکا روبرو شد و مقابله کرد، ایشان آمریکا را که مظهر شرارت است، "شیطان بزرگ" نامید.

آمریکای درحالی مدعی دموکراسی است که به رای مردم مستضعف اعتقادی ندارد و تنها گزینه‌اش حمایت از رژیم صهیونیستی است، آمریکا نماد همه شرارت ها در منطقه است، آنها ملت‌های عرب و مسلمان را در منطقه قتل‌عام کردند و عامل کشتار سرخ پوست‌ها و میلیون ها میلیون انسان در نقاط مختلف دنیا از جمله هیروشیما و ناکازاکی هستند.

جنایت آمریکا در عراق، فلسطین، افغانستان و در حق همه مردم عرب و مسلمان را مشاهده کردیم، آمریکا همچنان به جنایات خود ادامه می دهد، و امام راحل (ره) از این جنایات آگاه بود و ظلم شیطان بزرگ را به چالش کشید و در این کار موفق هم شد، زیرا ایشان دارای صداقت، اعتبار، تواضع، اندیشه و همچنین آگاهی سیاسی و انقلابی بود.

انقلاب ایران مورد استقبال مردم مستضعف دنیا قرار گرفت و در دل آنها امید به رهایی از ظلم آمریکا و غرب کاشت.

امام توانست وابستگی ایران به غرب را از بین ببرد

العالم: آیا به نظر شما امام خمینی(ره) توانست هویت مسلمانان را به آنها بازگرداند؟

رضوان: امام راحل (ره) توانست وابستگی ایران به غرب را از بین ببرد و برای استقلال مردم مسلمان ایران تلاش کند، ایران امروز به قدرتی در منطقه و جهان تبدیل شده است و با وجود سالها تحریم، قدرت هسته‌ای و خودکفایی در صنعت را به دست آورده است.

اگر این استقلال و بذر انقلاب اسلامی ایران که امام راحل (ره) کاشت، نبود، این دستاوردها هم نبود.

امام خمینی (ره) بر وابستگی به غرب پایان داد، استقلال ایران و حمایت آن از آرمان فلسطین و نفی این بی عدالتی را محقق کرد. ایشان برای خدمت به این دین و آرمان فلسطین تلاش کرد، ایشان امیدوارانه به نفع آرمان فلسطین کار کرد.

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و موفقیت‌های آن در زمینه های مختلف به پیدایش جنبش‌های اسلامی متعدد در منطقه انجامید.

زبان مقاومت همان زبانی است که استکبار جهانی می شناسد/ انقلاب اسلامی ایران به امیدی برای ملت‌های مستضعف جهان تبدیل شده است

العالم: بعد از گذشت 43 سال از این انقلاب و این تفکری که امام خمینی (ره) مطرح کرد، رابطه مقاومت فلسطین با جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

رضوان: اگر اکنون جنبش‌های مقاومت اسلامی در سرزمین فلسطین را رصد کنیم با جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی و یا جنبش‌های الاحرار و المجاهدین مواجه می‌شویم و ایدئولوژی بیشتر این جنبش‌های اسلامی مبتنی بر تفکر اسلامی، انقلابی و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر است؛ این اصول جزو آموزه‌های دینی ماست.

"قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ويخزيهم وينصركم عليهم يشفي صدور قوم مؤمنين"( آیه 14 سوره توبه): شما (ای اهل ایمان) با آن کافران به قتال و کارزار برخیزید تا خدا آنان را به دست شما عذاب کند و خوار گرداند و شما را بر آنها منصور و غالب نماید و دلهای (پر درد و غم) گروهی اهل ایمان را (به فتح و ظفر بر کافران) شفا بخشد.)

زبان مقاومت همان زبانی است که استکبار جهانی و به‌ویژه رژیم اشغالگر آن را می‌شناسد به همین دلیل است که ما امروز به مقاومت در سرزمین فلسطین افتخار می‌کنیم. ما همچنین به دستاوردهای گردان‌های عزالدین قسام، سرایا القدس و تمام گروه‌های مقاومت فلسطین، که توان بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی است، افتخار می‌کنیم.

به مقاومت اسلامی در جنوب لبنان و دستاوردهای آن اشاره می‌کنیم. ما از جریان مقاومتی سخن می‌گوییم که در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت و با هژمونی آمریکایی و غربی مقابله می‌کند. این جریان مقاومت بُعد و ماهیت اسلامی دارد و بر محوریت قضیه فلسطین، استقلال ملت‌ها و مبارزه با استبداد، استعمار و ظلم تأکید می‌کند.

ما این ظلم، استکبار جهانی و دولت آمریکا را نماد شرّ می‌دانیم، در حالی‌که غرب همواره حامی رژیم صهیونیستی است ولی انقلاب اسلامی ایران به امیدی برای ملت‌های مستضعف جهان تبدیل شده است. ما از تمام جریان‌های اسلامی که رویکرد و مسیر مقاومت را دنبال می‌کنند، حمایت می‌کنیم. از این منظر، روابط قوی میان جمهوری اسلامی ایران با قضیه فلسطین و محور مقاومت و در راس آنها، محور مقاومت، وجود دارد.

"شمشیر قدس" همچنان بُرنده و تیز است

العالم: اصطلاح "محور قدس" را بارها از زبان رهبران بارزی شنیده‌ایم و اخیرا هم صحبت‌هایی در مورد مشارکت احتمالی محور قدس در مبارزه با رژیم صهیونیستی مطرح شده است. معتقد هستم بستر و تمام شرایط مهیا است، تهدید محور قدس علیه رژیم اسرائیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ واضح است که رژیم اسرائیل از مبارزه با شاخه‌های مقاومت در مناطق مختلف و در چارچوب عملیات‌های سرّی به ستوه آمده است و اگر بخواهد با این محور در جبهه‌ای بجنگد باید این اقدام را همه‌جانبه بررسی کند و نسبت به عواقب آن آگاه شود.

رضوان: منظورم این است که گستره انقلاب و روابط ایران با قضیه فلسطین باعث تقویت و استحکام روابط میان نیروهای مقاومت در منطقه و محور قدس شده است. امروز می‌شنویم که رژیم صهیونیستی ملت فلسطین را تهدید و به اقدامات تحریک‌آمیزی از جمله یورش به مسجدالاقصی مبادرت می‌کند و درصدد است حیثیت از دست رفته خود را که در مقابل ظهور و خیزش جریان مقاومت و محور قدس در منطقه دچار فروپاشی شده، بازیابی کند.

محور قدس به مرحله‌ای پیشرفته در هماهنگی مشترک رسیده است. برنامه "آنچه که پنهان است بزرگ‌تر است" در تلویزیون الجزیره، نشان داد که چگونه آن اتاق امنیتی مشترک محور قدس و محور مقاومت تمام امور امنیتی را در جریان نبرد "شمشیر قدس" هماهنگ می‌کردند.

در سطح سیاسی، هماهنگی عالی با محور قدس انجام شده تا بر آرمان‌های قضیه فلسطین تأکید، و هرگونه امتیازدهی رد شود و از سوی دیگر، تمام امکانات امت عربی و اسلامی به خاطر محور قدس بسیج شوند.

چرا محور قدس؛ زیرا محور قدس جامع و یکپارچه و همچنین قطب‌نمای واقعی امت اسلامی است و نبرد واقعی با رژیم اشغالگر به خاطر قدس است در واقع قدس، محور نبرد با رژیم صهیونیستی است.

ما به وضوح از سید حسن نصرالله شنیده‌ایم که رژیم صهیونیستی را به دلیل تعرض به حرمت مسجدالاقصی تهدید می‌کند. ما درباره جنگ منطقه‌ای چند جبهه‌ای علیه اسرائیل سخن می‌گوییم؛ لذا به رژیم اسرائیل درباره پیامدهای هرگونه حماقتش علیه قدس، مسجدالاقصی و ملت فلسطین هشدار می‌دهیم اگر اسرائیل به مسجدالاقصی تعرض و خطوط قرمز را نقض کند جنگ منطقه‌ای اتفاق می‌افتد و مقاومت تمام امکانات و توانمندی خود را به‌کار می‌گیرد و دستان‌مان همچنان روی ماشه است و بی‌شک به منظور دفاع از قدس و مسجدالاقصی، ما شهرک‌های صهیونیست‌نشین و مواضع اسرائیل را هدف قرار خواهیم گرفت، این موضع مقاومت است و مقاومت همواره و به صورت مستمر اقدامات و رفتارهای صهیونیست‌ها را زیر نظر دارد و برای دفاع از مقدسات آنچه را که لازم باشد، انجام می‌دهد.

در راستای تأکید بر قواعد درگیری و دستاوردهای مقاومت در نبرد "شمشیر قدس"، به اسرائیل تأکید می‌کنیم که هیچ عقب‌نشینی صورت نمی‌گیرد و ما اجازه نمی‌دهیم جنایت‌های اشغالگران دوام یابد. "شمشیر قدس" همچنان بُرنده و تیز است و تنها در صورت خروج اشغالگران از سرزمین فلسطین، شمشیرمان را در غلاف می‌کنیم. این مقاومت در سرزمین فلسطین و در منطقه ریشه دوانده است.

ما با اطمینان می‌گوییم که ملت‌های عربی و اسلامی و ملت فلسطین و همچنین نگهبابان زن و مرد مسجدالاقصی در خط مقدم محور مقاومت قرار دارند و به آنها درود می‌فرستیم که رژیم اشغالگر را به چالش کشیده و طرح‌های آن از جمله یهودی‌سازی مسجدالاقصی و قدس را خنثی کرده‌اند.

امام خمینی (ره) معتقد به وحدت جهان اسلام بود

العالم: شاید اگر اندیشه امام خمینی (ره) نبود محور قدس شکل نمی‌گرفت و اگر گستره اندیشه و ایدئولوژی انقلابی و مقاوم انقلا اسلامی نبود ما الان در این مرحله نبودیم. کسانی‌که امام خمینی را به خوبی می‌شناسند به بُعد دیگری از شخصیت ایشان اشاره می‌کنند اینکه ایشان فقط بر مقاومت مسلحانه تمرکز نداشت و مقاومت در اندیشه ایشان، مقاومتی فراگیر بود حتی مقاومت از طریق توسعه انسانی و علم و پیشرفت. من معتقدم این همان چیزی است که ایران روی آن حساب باز کرده است؛ یعنی پیشرفت و توسعه توان نظامی آن همزمان با پیشرفت و توسعه علمی آن؛ که در برخی موارد شاهدیم که توسعه علمی ایران بیشتر از توسعه نظامی‌اش باعث ترس و شگفتی جامعه جهانی می‌شود.

رضوان: ما می‌گوییم که امام خمینی (ره) معتقد به وحدت جهان اسلام بود به همین دلیل است که در ایران هر سال کنفرانسی موسوم به "کنفرانس وحدت" برگزار می‌‍شوذ، این کنفرانس بر ضرورت ایجاد وحدت در میان امت اسلامی تأکید دارد.

ایشان همواره بر محوریت و مرکزیت "محور قدس" تأکید می‌کرد و به همین دلیل، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام "روز جهانی قدس" معرفی کرد، چرا؟ او به محوریت این قضیه تأکید داشت و آزادسازی قدس و مسجدالاقصی را جزو ماموریت‌های دین اسلام می‌دانست و قدس و مسجدالاقصی عامل وحدت ملت‌های جهان اسلام گشته است. ایشان همچنین معتقد بود که مقاومت فراگیر است و صرفا جنبه نظامی ندارد. ما نیز این مفهوم را مورد تأیید قرار می‌دهیم. مقاومت از طریق قلم، زبان، دعوت و بسیج تمام امکانات امت نیز معنا پیدا می‌کند.

مقاومت همچنین مردمی است همچنانکه ملت مسلمان ایران در مقابل رژیم شاه مقاومت کردند و لذا اراده پولادین ملت بر نماد استکبار جهانی آمریکا پیروز شد و رژیم وابسته به آمریکا را سرنگون کرد.

مقاومت چند وجهی است و امروز صحبت از مقاومت همه‌جانبه است که در راس آنها، مقاومت مسلحانه قرار دارد؛ زیرا اسرائیل فقط زبان زور را می‌فهمد و آنچه را که این رژیم غصب کرده فقط با زور و قدرت استرداد می‌شود. به همین منظور، جریان‌های اسلامی به این ماموریت و نقش مبادرت کرده‌اند و برای تحقق آن، تمام ابزارها و توانمندی‌های مقاومت را به‌کار گرفته‌اند تا سرزمین فلسطین را آزاد کنند و اشغالگران را به عقب برانند. ما بر ضرورت تحقق این وحدت اسلامی تأکید می‌کنیم.

ملت‌های عربی-اسلامی مخالف هرگونه عادی‌سازی با اسرائیل هستند

العالم: امروز در شرایط سختی به‌سر می‌بریم؛ متاسفانه بسیاری از رژیم‌های عربی سازشکار از رژیم اسرائیل و جنایت‌های بزرگ آن علیه مسلمانان و مسجدالاقصی حمایت می‌کنند. آیا وجه تشابهی میان شرایطی که به پیروزی انقلاب اسلامی ایران منتهی شد و شرایط فعلی در سرزمین فلسطین می‌بینی؟

رضوان: اگر بخواهیم شرایطی را ایران و ملت ایران آن را پشت سر گذاشته‌اند با شرایط فعلی منطقه عربی- اسلامی مقایسه کنیم در هر دو شرایط، وابستگی به غرب و آمریکا و همچنین صهیونیسم در منطقه وجود داشت با این حال ملت ایران به رهبری امام راحل انقلاب اسلامی را به ثمر رساندند.

امروز در سایه عادی‌سازی و شتاب برخی رژیم‌های عربی و اسلامی به آغوش رژیم اسرائیل، باید به ملت‌های عربی و اسلامی متذکر شویم که آینده مال شماست و آینده مال قضیه فلسطین و پیروزی مقاومت، و پیروزی اراده ملت‌های عربی و اسلامی است که مخالف هرگونه عادی‌سازی با اسرائیل هستند.

ما امروز به عنوان عضوی از جریان مقاومت و محور قدس در وضعیت پایداری قرار داریم و ملت‌های عربی و اسلامی در حالت بیداری به‌سر می‌برند. به خواست خدا، ما امروز در آستانه پیروزی و آزادسازی قدس و فلسطین قرار داریم و رژیم اسرائیل هیچ پیروزی و پیشرفتی را عاید نمی‌کند و دولت آمریکا هیبت و هیمنه خود در منطقه را هرگز نمی‌تواند بازیابی کند. امیدوار باشیم که ما در آستانه آزادسازی قرار گرفته‌ایم.

پربیننده ترین خبرها