نگرانی "قسد" و درخواست کمک از دولت سوریه/ وقتی آمریکا به متحدان خود نیز رحم نمی کند

نگرانی
يکشنبه 15 خرداد 1401 - 23:08

قسد به محض اینکه تهدیدهای ترکیه و امکان اینکه آمریکا پشتش را خالی کند را حس کرد، از نظام سوریه درخواست هماهنگی و حمایت کرد.

العالم – کشکول

به نظر می رسد که قسد از کنار گذاشتن مستمر متحدان توسط آمریکا درس گرفته و نگران تکرار سناریوی افغانستان و خروج تحقیرآمیز ناگهانی آمریکا از این کشور است و به یاد دارد که آمریکا چند بار کردها را در برابر حملات ترکیه تنها گذاشت.

از این رو، مظلوم عبدی، فرمانده قسد گفت که نیروهایش با نیروهای نظام سوریه برای دفع هرگونه تهاجم ترکیه به شمال این کشور هماهنگ خواهند شد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه گذشته در جمع نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه، گفت که درصدد ایجاد منطقه امن در عمق 30 کیلومتری شمال سوریه در مرزهای جنوبی ترکیه و پاکسازی تل رفعت و منبج از تروریست هاست.

این اولین بار نیست که ترکیه به خاک سوریه تجاوز می کند، زیرا از سال 2016 تاکنون چهار عملیات نظامی در شمال سوریه انجام داده است و قربانیان همه این عملیات ها متحدان کرد آمریکا به ویژه واحدهای حمایت از کردها بودند.

واضح است که اردوغان بدون دریافت چراغ سبز از سوی آمریکا چنین سخنی را بر زبان جاری نمی ساخت به این دلیل که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که هر گونه حمله جدید ترکیه در سوریه ثبات منطقه را از بین خواهد برد.

لذا طبیعی است که قسد به دولت سوریه متوسل شود و از آن حمایت تقاضا کند، زیرا سخن بلینکن تأییدی بر سوری بودن این اراضی است و اینکه پروژه‌های جدایی‌طلبی که آمریکا از آن حمایت می کرد، اثرش را از دست داده و همه دریافته اند سوریه تجزیه نخواهد شد و نظام این کشور از یک وجب از خاک خود عدول نخواهد کرد و تمام نیروهای غیرقانونی بیگانه دیر یا زود این کشور را ترک خواهند کرد.

* سامان صباغی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها