گروسی بانی سیاسی ترین گزارش آژانس علیه ایران

گروسی بانی سیاسی ترین گزارش آژانس علیه ایران
دوشنبه 16 خرداد 1401 - 17:11

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانسی مطبوعاتی و در پاسخ به خبرنگاران نوک تیز حملات به اصطلاح فنی خود را متوجه ایران کرد.

تحلیل:

- در حالی که پیش از این مکرر و مستدل گفته می شد گروسی با فشار و حمایت امریکا بر مسند ریاست آژانس بین المللی نشسته است اما سفر چند روز پیش او به اسرائیل و قبل از برگزاری اجلاس سران آژانس نشان داد او نه تنها دل در گرو امریکا بلکه سر بر دامان اسرائیل در موضوع هسته ای ایران دارد.

- درحالی که مبتنی بر سفر دو ماه پیش گروسی به ایران توافق شده بود کل ماجرای موسوم به "موارد ادعایی" در خرداد ماه (یعنی این روزها) به شکلی کامل مختومه اعلام شود اما تاکید گروسی بر وجود سوالاتی درخصوص سه منطقه به قول او مشکوک نشان داد ظاهرا گروسی اصرار دارد از این مساله به عنوان استخوانی لای زخم و در خدمت امریکا و دیگر اطراف غربی و البته اسرائیل حسن سوءاستفاده را بنماید.

- آنچه از رفتار گروسی در آژانس می توان دریافت، این است که گروسی آژانس را به ابزاری فنی در دست امریکا، اسرئیل و غرب برای امتیاز گیری در عرصه سیاست و مذاکرات هسته ای تقلیل داده است. بر این اساس جایی که منطق مذاکرات در طرف مقابل به سستی می گراید ادعاهای فنی اژانس در واقع به کمک مذاکرات برای مرعوب کردن ایران پا به میدان می گذارد.

- در سیاسی کاری آژانس همین بس که در سایه فرو رفتن مذاکرات هسته ای درخلا، ابتدا محتوای گزارش اژانس به بیرون درز داده می شود، متاثر از آن تلاش می شود فشار حداکثری افکار عمومی جهانی متمرکز بر ایران شود، ادعاهای جدیدی مبنی بر سرقت اسناد آژانس از سوی ایران با قوت تبلیغ و حقنه می شود، تهدیداتی از سوی طرف غربی مبنی بر صدور قطعنامه ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل و معطوف به گزارش اژانس رسانه ای می شود و النهایه گروسی بعد از سفر به اسرائیل از رفتار مشکوک ایران، عدم پاسخگویی ایران به سوالات اساسی اژانس ، بهرمندی ایران از مقادیری کافی از اورانیوم برای ساخت بمب هسته ای و... سخن می گوید. تاملی در این رفتار نشان می دهد اژانس با تلفیق و به کارگیری همه ابزار های تهدید بر ان است تا ایران مجبور شود راه ناپیموده شده درمذاکرات را به ابزاری فنی و در سایه ادعاها و اتهاماتی با این برند بپیماید.


- صرف نظر از اینکه سرنوشت گزارش جدید اژانس چه خواهد شد انچه مسلم است اینکه هنوز در ایران راه های کاملا ناپیموده شده فراوانند. در یک قلم کافی است اژانس و غرب به تکمیل اجرای مفاد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی موسوم به "قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها" بیاندیشند. ایران به نظر در مقابل مذاکرات و اژانس بیش از حد و اندازه شان تواضع به خرج داده است. شاید این زیاده خواهیی های غرب و آژانس مصداق این ضرب المثل ایرانی باشد که میگوید : ترحم بر پلنگ تیز دندان ... ستم کاری بود بر گوسفندان

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها