نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد
دوشنبه 16 خرداد 1401 - 13:41

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با قرائت بیانیه آغازین نشست این شورای از سوی رافائل گروسی مدیرکل آژانس آغاز شد.

العالم ـ اروپا

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌الملل مستقر در وین اتریش در توییتی از آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

وی در این خصوص با انتشار عکسی اعلام کرد رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال قرائت بیانیه آغازین نشست شورای حکام آژانس است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در اطلاعیه‌ای مطرح کرده بود که مدیرکل قرار است گزارش راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران را ارائه دهد.

در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته ای ایران و ایالات متحده قصد دارند تا قطعنامه‌ای را بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند.

اجرای توافقات پادمانی یکی از محورهای اصلی این نشست عنوان شده است. گروسی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران می‌نامد، مطرح کرده است. این ادعاها نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند ماه سال گذشته در پی سفر رافائل گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود. در نتیجه رایزنی‌های فشرده صورت گرفته، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی را در خصوص سرعت بخشیدن و تقویت همکاری‌ها و گفت وگوهای بین خود برای حل و فصل موضوعات صادر کردند.

اما گروسی هفته پیش با انتشار گزارشی یکسویه و تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده و به این ترتیب مسائل پادمانی که قرار بود در هماهنگی با توافق اسفند ماه گذشته میان ایران و آژانس حل و فصل شود، باقی مانده است.

حالا سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) و ایالات متحده آمریکا در نتیجه رایزنی‌های اخیر با مقام‌های رژیم صهیونیستی قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران به آژانس ارائه دهند. این سند ضمن تکرار برخی ادعاهای بی اساس، خواستار همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.

پیش از این خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده بود که انتظار می‌رود کشورهای اروپایی و ایالات متحده در حالی که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 با دشواری هایی مواجه شده است، در نشست امروز و این هفته ناظر هسته ای سازمان ملل متحد، به دنبال محکومیت ایران باشند.
قطعنامه ای که توسط ایالات متحده، انگلستان، فرانسه و آلمان تهیه شده است، نشانه ای از بی صبری فزاینده آنهاست زیرا دیپلمات ها مدعی شده اند پنجره نجات این توافق در حال بسته شدن است.

در همین حال ایران هشدار داده است که "هر گونه اقدام سیاسی" از سوی ایالات متحده و گروه موسوم به E3 متشکل از فرانسه، آلمان و انگلستان «بدون هیچ شکی موجب واکنش متناسب، موثر و فوری خواهد شد». چین و روسیه که به همراه انگلستان، فرانسه و آلمان طرف های توافق هسته ای ایران نیز هستند، هشدار داده اند که تصویب هرگونه قطعنامه انتقادی می تواند روند مذاکرات را مختل کند.

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز (دوشنبه) تا جمعه در وین برگزار می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها