سازمان ملل خواستار حل تنش‌آفرینی اسرائیل در مرز آبی لبنان از طریق مذاکره شد

سازمان ملل خواستار حل تنش‌آفرینی اسرائیل در مرز آبی لبنان از طریق مذاکره شد
سه شنبه 17 خرداد 1401 - 00:05

سخنگوی سازمان ملل متحد خواستار حل تنش آفرینی رژیم صهیونیستی در مرز لبنان از طریق مذاکره شد.

العالم-لبنان

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی گفت که ما از لبنان و اسرائیل می خواهیم هرگونه مساله در خصوص آب های ساحلی را از طریق مذاکره حل کنند.

وی اظهار داشت که وقتی چارچوب آغاز مذاکرات دریایی میان لبنان و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، دبیرکل سازمان ملل در آن زمان اعلام کرد که سازمان ملل همچنان متعهد به حمایت از این روند به درخواست دو طرف و بر اساس ظرفیت سازمان ملل است.

سخنگوی سازمان ملل متحد تصریح کرد ما این مساله را از نزدیک دنبال می کنیم.

رژیم صهیونیستی اخیرا به تنش آفرینی در منطقه مورد مناقشه مرزی فلسطین اشغالی و لبنان دست زده است. کارشناسان سیاسی با اشاره به اهداف راهبردی و تاکتیکی رژیم صهیونیستی از این تنش آفرینی، درعین حال درباره احتمال ماجراجویی جدید این رژیم برای خروج از بن بست داخلی خود هشدار می دهند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرز دریایی لبنان و فلسطین اشغالی در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بعد از سه سال رایزنی دیپلماتیک با میانجیگری طرف آمریکایی برای حل و فصل اختلافات در این باره آغاز شد اما هنوز به نتایجی نرسیده است.

طرف آمریکایی در این مدت تماس هایی با مقامات لبنانی و رژیم صهیونیستی داشت که به نتیجه ای نرسید و مذاکرات سرانجام متوقف شد و در نهایت، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دهم ماه مه سال ۲۰۲۲ میلادی ضرب الاجلی یک ماهه را درباره مذاکرات مربوط به ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کرد که چهار روز دیگر به پایان می رسد.

نبیه بری در سخنرانی دهم ماه مه خود در منطقه المصیلح پیش از انتخابات پارلمانی اخیر لبنان این ضرب الاجل را اعلام کرد. نیم ساعت بعد از آن نیز «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در یک موضع هماهنگ وهمسو درباره ترسیم مرز دریایی مورد مناقشه بین لبنان و فلسطین اشغالی این ضرب الاجل را تایید کرد.

نبیه بری در این سخنرانی بر آمادگی رسمی لبنان برای بازگشت به مذاکرات تعیین مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی بر اساس «توافق چارچوبی» که بیش از یک سال پیش با آمریکایی‌ها به آن دست یافت، تأکید کرد. نبیه بری در عین حال اشاره کرد که کار حفاری نفت و گاز لبنان (در دریا) ظرف یک ماه - در صورت عدم موفقیت مذاکرات- آغاز خواهد شد.

در همان دهم ماه مه ۲۰۲۲ و درست نیم ساعت پس از این اظهارات نبیه بری، سید حسن نصرالله نیز در مراسمی انتخاباتی در حومه جنوبی بیروت تأکید کرد که «ما باید به دنبال گام ها و ایده های جایگزین، همانطور که نبیه بری، رئیس مجلس مطرح کرد، بگردیم». دبیرکل حزب الله افزود: من می‌خواهم حمایت کنم و از موضعی که وی (نبیه بری) در خصوص اکتشاف در بلوک‌های (نفتی و گازی) جنوب لبنان اعلام کرد، تقدیر کنم.. بسیار عالی است. یک ماه زمان می دهیم. بگذارید یک ماه دیگر به مذاکرات فرصت بدهیم و ببینیم به نتیجه می‌رسد یا خیر، اگر نرسید، ما به سمت حفاری می رویم.

لبنان سال ۱۳۹۸ مجوز ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت ایتالیایی «انی»، «توتال» فرانسه و «نواتک» روسیه را صادر کرد تا نخستین حفاری دریایی کشورش را در دو بلوک انجام دهد.

یکی از این بلوک‌ها به نام بلوک ۹، مرز آبی مورد مناقشه بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد.

لبنان همچنین تاکید می کند که مناقشه با رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی، بیروت را از بهره‌برداری از ذخایر انرژی زیردریایی بالقوه در بلوک ۹ باز نمی‌دارد.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها