جانسون در قدرت ماند

جانسون در قدرت ماند
سه شنبه 17 خرداد 1401 - 01:14

نمایندگان حزب محافظه‌کار انگلیس شامگاه دوشنبه (به وقت محلی) در جریان یک رأی‌گیری نفس‌گیر درون‌ حزبی، با ادامه رهبری «بوریس جانسون» بر این حزب و سکان‌داری وی بر دولت انگلیس موافقت کردند.

العالم-اروپا

در جریان رأی‌گیری امشب ۲۱۱ نماینده در مقابل ۱۴۸ نفر دیگر به رهبری «جانسون» بر حزب محافظه‌کار اعلام وفاداری کردند و به این ترتیب حضور او در راس قدرت تا یک سال دیگر تضمین شد.

این رأی‌گیری پس‌ازآن برگزار شد که «گراهام بردی» رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار دریادداشتی به اعضای حزب اعلام کرد که تعداد نامه‌های دریافت شده در خصوص عدم اعتماد به بوریس جانسون به حد نصاب رسیده است.

جانسون به دنبال افشای مهمانی‌هایی که هم‌زمان با محدودیت‌های کرونایی در محل دفترش برگزار شده بود، با انتقادات زیادی روبرو شده و بشدت تحت فشار است. این مهمانی‌ها در حالی صورت گرفتند که شهروندان انگلیس به خاطر این محدودیت‌های قانونی از دیدار با دوستان و بستگان خود محروم شده بودند.

پیش از رای‌گیری امشب سخنگوی بوریس جانسون اعلام کرد که نخست‌وزیر از مسئله رأی‌گیری اعتماد در پارلمان استقبال کرده و آن را فرصتی می‌داند تا "پرونده مهمانی‌ها" بسته شود.

جانسون هم در نامه‌ای به هم‌حزبی‌هایش نوشت که در ماه‌های اخیر به دلیل ماجرای پارتی‌گیت مورد انتقاد شدید قرار گرفته و اعتراف کرد که «شاید برخی از این انتقادات منصفانه بوده‌اند». وی با این حال رای اعتماد را "فرصتی طلایی برای پشت سر گذاشتن این موضوع" دانست و افزود: "با حمایت شما، من معتقدم که امشب یک فرصت بزرگ در اختیار داریم تا به موضوع مورد علاقه رسانه‌ها پایان داده و بدون سر و صدا به کارمان ادامه دهیم."

محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار که در انتخابات سراسری سه سال پیش موفق شد با شعار «انجام برگزیت» رکورد تازه‌ای را برای تصاحب اکثریت کرسی‌های پارلمان ثبت کند، به شدت کاهش یافته و شهروندان این کشور علاوه بر تحمل مشکلات حاد اقتصادی، متوجه بی فایده بودن برگزیت شده‌اند. زیرا انگلیس در این توافق، امتیاز خاصی بدست نیاورده و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن سرنوشت کشور تعبیر می شود، عملاً با محدودیت های تحمیل شده در این توافق، بی معنی شده است.

اما بوریس جانسون به هر قیمتی برگزیت را به سرانجام رساند و منحنی محبوبیت او این روزها با وجود افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی مسیر سراشیبی طی می‌کند. طبق یک پیش‌بینی انجام شده، امسال سال پایانی نخست وزیری بوریس جانسون خواهد بود. کارشناسان معتقدند که هرچند جانسون از رای‌گیری امشب نجات پیدا کرد اما پایان دوران قدرت او قطعی است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها