بوریس جانسون پس از هو شدن و رسوایی «پارتی‌گیت» با آزمون رأی اعتماد مواجه می‌شود

بوریس جانسون پس از هو شدن و رسوایی «پارتی‌گیت» با آزمون رأی اعتماد مواجه می‌شود
دوشنبه 16 خرداد 1401 - 13:09

به نظر می‌رسد نخست‌وزیر انگلستان با کاهش اقتدار و آزمون پیچیده رأی اعتماد در پارلمان مواجه شده است.

العالم - اروپا
بنابر گزارش رویترز، پس از آنکه نخست‌وزیر انگلستان در مراسم موسوم به «جشن پلاتینیوم» در تعطیلات آخر هفته هو شد، بوریس جانسون به زودی (حداکثر تا پایان امروز) با آزمون رأی اعتماد مواجه خواهد شد. این خبر از سوی شبکه آی‌تی‌وی و به نقل از برخی از اعضای حزب حاکم محافظه‌کار اعلام شده است.
جانسون که در سال 2019 به نخست‌وزیری منصوب شد، تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد و نتوانسته است از پیامدهای گزارش مخرب مربوط به میهمانی‌هایی که در دفتر و محل اقامتش در داونینگ استریت برگزار می‌شد آن هم زمانی که انگلستان تحت محدودیت‌های شدید کووید-19 قرار داشت، فاصله بگیرد.
ده‌ها قانون‌گذار محافظه‌کار درباره اینکه جانسون ۵۷ ساله اقتدار خود را برای اداره انگلستان از دست داده است، ابراز نگرانی کرده‌اند. انگلستان با خطر رکود اقتصادی، افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی و هرج و مرج سفر در پایتخت لندن به دلیل اقدامات اعتصابی مواجه است.
چندین نفر پیشتر گفته بودند که از گراهام برِیدی، رئیس کمیته 1922 حزب، درخواست رأی اعتماد کرده اند. اگر 54 نماینده محافظه‌کار پارلمان درخواست چنین رأی‌گیری را داشته باشند، برِیدی اعلام می‌کند که این رأی‌گیری حد نصاب اجرایی شدن را به دست آورده است.
پل برند در این خصوص در توییتر نوشت: «شورشیان محافظه کار انتظار دارند سر گراهام برِیدی امروز صبح بیانیه ای صادر کند و اعلام کند که به بوریس جانسون رای عدم اعتماد داده خواهد شد.»
او افزود: فقط برِیدی جزئیات دقیق را می‌داند، اما به همان اندازه که همه درباره آن با قطعیت صحبت می‌کنند، این رأی‌گیری حتمی به نظر می‌رسد.
اگر رأی اعتماد اجرایی شود، 180 قانونگذار محافظه کار باید برای برکناری جانسون رای منفی بدهند - سطحی که برخی محافظه کاران می گویند ممکن است رسیدن به آن دشوار باشد. در صورت تصویب، یک رقابت رهبری در خصوص تصمیم گیری برای جایگزینی او ایجاد خواهد شد.
یکی از وزیران سابق محافظه‌کار گفت هنوز مشخص نیست آیا این رأی‌گیری به آستانه یا حد نصاب رسیده است یا خیر، و افزود که برِیدی، تنها کسی که می‌داند چه تعداد درخواست ارائه شده است، «بسیار رازدار» است.
از زمان انتشار گزارشی در مورد رسوایی موسوم به «پارتی گیت» که در آن میهمانی‌هایی با سِرو نوشیدنی‌های الکلی در قلب قدرت انگلستان برگزار شد آن هم زمانی که انگلستان در قرنطینه ویروس کرونا قرار داشت، جانسون و دولتش از قانونگذاران خواسته اند که این موضوع را نادیده بگیرند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها