امضای برنامه اجرایی تفاهم نامه همکاری ایران و سوریه در زمینه آموزش عالی

امضای برنامه اجرایی تفاهم نامه همکاری ایران و سوریه در زمینه آموزش عالی
سه شنبه 17 خرداد 1401 - 12:02

سوریه و ایران برنامه اجرایی یادداشت تفاهم مشترک امضا شده در تهران در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) با هدف تقویت همکاری ها در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی و انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی مستقیم بر اساس مقررات جاری در دو کشور را امضا کردند.

العالم - ایران - سوریه

به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، امضای برنامه اجرایی یادداشت تفاهم مشترک همکاری ها ایران و سوریه در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی عصر دیروز در سفر بهرام عین اللهی به دمشق و دیدار با همتای سوری وی انجام شد.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه که به امضای «بسام ابراهیم» وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه و «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران رسید، دو طرف در زمینه تبادل بورسیه و کرسی های تحصیلی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و برگزاری بازدیدهای مشترک دانشجویان برای شرکت در فعالیت های علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری همکاری می کنند.

بر اساس این تفاهم نامه، ایران و سوریه به منظور انجام تحقیقات علمی و پزشکی برای موسسه های آموزش عالی از جمله بیمارستان های آموزشی و همچنین تبادل کتب و مجلات علمی داوری، اطلاعات، تجربیات و آموزش های لازم در زمینه آموزش تخصصی پزشکی و دارویی پیشرفته مانند جراحی مغز و اعصاب، آندوسکوپی، جراحی های ارتوپدی، قلب و زنان، پیوند کبد، علوم زیست پزشکی و فناوری های بنیادی سلولی و لیزر و غیره تبادل نظر خواهند کرد.

وزیر آموزش عالی سوریه با ‌قدردانی از روابط علمی مستحکم میان سوریه و ایران و برنامه های مختلف همکاری علمی، فرهنگی و تحقیقاتی دو طرف، خاطرنشان کرد: ایران و مراکز علمی و تحقیقاتی آن در بسیاری از زمینه ها به ویژه پزشکی و همچنین فناوری نانو و سلول های بنیادی گام های بلندی برداشته اند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی در خصوص موضوع معادل سازی گواهی اعطا می شود، گفت: دانشکده های پزشکی و بیمارستان های آموزشی دو کشور برای نخستین بار همایش های مشترک پزشکی برگزار خواهند کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش عالی ایران نیز با اشاره به اهمیت تبادل تخصص و تجربیات، گسترش روابط علمی، بر آمادگی کامل برای همکاری با طرف سوری در زمینه‌ های مختلف به ویژه پزشکی، درمانی و آموزشی بر اساس مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار، «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز حضور داشت.

پیش از این نیز، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر سوریه بر گسترش همکاری در زمینه های صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و پژوهش های علمی تاکید کردند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و هیات همراه روز دوشنبه با «حسین عرنوس» نخست وزیر سوریه دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار دو طرف درباره گسترش همکاری ها در زمینه های صنایع داروسازی، تجهیزات و محصولات پزشکی، پژوهش های علمی، گردشگری سلامت، تبادل دانشجو و استاد در سطح دانشگاه ها و مراکز پژوهشی، برگزاری همایش های مشترک و گشودن افق های جدید در روابط دوجانبه بویژه در مقابله با تحریم ها و محاصره اقتصادی گفت و گو کردند.

نخست وزیر سوریه در این دیدار گفت: دولت سوریه از هر اقدامی به منظور بهبود وضعیت بهداشتی درمانی دو کشور از جمله در زمینه تاسیس شرکت های داروسازی مشترک برای تامین نیازهای دوکشور و زدودن موانع در این مسیر حمایت می کند.

عرنوس بر ضرورت همکاری مشترک برای توسعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و استفاده از فناوری های حیاتی و تجربه های ایران به منظور توسعه بخش های بهداشتی و درمانی و تحقیقاتی سوریه تاکید کرد.

وی افزود: همکاری های مشترک در این زمینه بویژه در سایه وجود چالش های بهداشتی موجود در جهان، باید مورد توجه و اهتمام مسئولان بخش بهداشت و درمان دو کشور باشد.

بهرام عین اللهی نیز با شرح برخی از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنایع دارویی، تجهیزات و تولیدات پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روابط ممتاز دو کشور در همه زمینه ها، خواستار همکاری دوجانبه در بخش های بهداشتی و علمی و تبادل تجربیات به منظور ایجاد نتایج مثبت و عملی به سود دو ملت ایران و سوریه است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه با «حسن الغباش» وزیر بهداشت سوریه نیز دیدار و دو طرف راه های تقویت همکاری های دو کشور در بخش بهداشت و درمان و ارائه و تبادل تجربیات پزشکی را بررسی کردند.

پربیننده ترین خبرها