واکنش کاربران یمنی به تداوم محاصره تعز

واکنش کاربران یمنی به تداوم محاصره تعز
سه شنبه 17 خرداد 1401 - 21:05

صبح امروز سه شنبه هشتگ (#جنایکاران_محاصره_تعز_ را تمام کنید)، در پی کارشکنی مزدوران ائتلاف متجاوز در یمن ترند شد.

العالم_ یمن

ائتلاف متجاوز، ابتکارات بشردوستانه هیئت مذاکره کننده صنعا به ویژه در خصوص بازگشایی جاده ها در استان تعز را رد کرد.

"حسین العزی" معاون امور خارجه دولت نجات در صنعا، در توییت خود گفت: ما در مقابل مزدورانی هستیم که با رنج ما زندگی می کنند و از دغدغه های وطن و شهروند یمنی بی خبرند.

العزی افزود: "آتش بس برای تسکین است و نه یک راه حل قطعی و اساسی. ما قبول کردیم فرودگاه فقط برای پرواز به دو مقصد بازگشایی شود، هرچند که یک هزارم از رنج مردم را کاهش نمی دهد، در حالی که مزدوران ائتلاف متجاوز، از باز کردن 3 جاده خودداری می کنند در حالی که مسیر را 5 ساعت و 30 دقیقه کمتر می کند. اصرار آنها بر بستن جاده و به ویژه تعطیل کردن داد و ستد در تعز است.

از سوی دیگر، سرلشکر یحیی عبدالله الرزامی، رئیس کمیته نظامی یمن در مذاکرات اردن، گفت: پیشنهاد مبتکرانه جدی برای بازگشایی سه راه در تعز، با هدف پایان دادن به رنج شهروندان و تسهیل امور، حرکت روان شهروندان و خودروها ارائه کردیم.

وی اظهارات رسانه‌های مزدوران متجاوز را محکوم کرد. این اظهارات از زبان نمایندگان ائتلاف در مذاکرات مطرح شده و ادعا می کنند که طرف ملی (یمن)، مانع از اجرای مذاکرات جاری در اردن شده است.

الرزامی گفت: هیچ پاسخ صریحی از سوی طرف مقابل، نسبت به پیشنهادهای ابتکاری داده نشده است؛ این مسأله، سوالات زیادی را در مورد نیات و اهداف طرف مقابل در مذاکرات جاری ایجاد می کند.

روز یکشنبه گذشته صنعا، با توجه به شرایط موجود، جاده‌های استان تعز را باز کرد و از طرف مقابل خواست آنها نیز مشابه این اقدام را انجام دهند و از سمت خودشان، راه‌ها را به روی شهروندان باز کنند.

این اقدام صنعا قبل از دور دوم مذاکرات عمان انجام شد که در آن هیئت های نظامی در بحث باز کردن جاده ها در تعز و سایر استان های یمن شرکت کردند.

اجرای این پیشنهاد ابتکاری، زیر نظر صلاح بجاش فرماندار تعز انجام شد و وی تأیید کرد که این ابتکار، در راستای اجرای دستورات رهبران صنعا مبنی بر افتتاح یک جاده آسفالته به طول 12 کیلومتر صورت گرفته است.

فرماندار تعز از طرف مقابل خواست تا این ابتکار عمل را متقابلاً انجام دهد و راه ها را به روی شهروندان از سمت خود باز کند.

حقیقت این است که تعلل مزدوران و پشت سر آنها ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، برای ایجاد موانع بر سر راه مذاکرات عمان می تواند برای هدفی خاص صورت گیرد.

کشورهای متجاوز و مزدوران آنها به دنبال یک روزنه نظامی هستند که آنها را قادر می سازد تا به سمت منطقه الحوبان در استان تعز یمن که در حال حاضر تحت کنترل ارتش یمن و کمیته های مردمی است، پیشروی نظامی کنند.

از این رو، مسلم است آنچه آنها در دل دارند، در دور دوم رایزنی‌هایی نمایان خواهد شد. دور دوم مذاکرات، از روز دوشنبه آغاز شده و قرار است تا پایان این هفته به پایان برسد.


مهمترین توییت‌ها در مورد هشتگ منتخب (#جنایکاران_محاصره_تعز_ را تمام کنید) به شرح زیر است

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی شورای یمن توئیت کرد: گشایش جاده ها در تعز توسط صنعا موید عشق و علاقه حکومت یمن به شهروندانش است، همچنین موید این است که مزدوران متجاوز همان کسانی هستند که تعز را محاصره می کنند و مانند کشورهای متجاوز آمریکایی-بریتانیایی-سعودی محاصره کننده یمن رفتار کرده اند.

عضو شورای عالی سیاسی یمن در توییت دیگری نوشت که از مردم تعز دعوت می‌کنم اگر از حملات مزدوران و کشورهای متجاوز نمی‌ترسند در مقابل جاده ‌هایی که توسط ما باز شده است، تظاهرات کنند، پس وضعیت فوق العاده برای آنها ایجاد کنید، زیرا می‌دانند جنایات مزدوران ائتلاف متجاوز و کشورهای حامی آن یعنی آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات چقدر است.


«رانیا عسال» خبرنگار مصری در توئیت خود نوشت: صنعا را به حمایت از محاصره تعز متهم می کنند در حالی که همانند یوسف بی گناه و بری از ریال های سعودی است!

کاربر یمنی با نام «علی رونی» در توئیت خود نوشت: تلاش یمن برای بازکردن راه ها، نشان دهنده این است که قدرت تصمیم گیری مستقل دارد. مثل دیگران نیست که جز به دستور بالادستان خود در خارج از یمن، کاری انجام نمی دهند.

علی در توییت خود گفت: آنچه که دولت صنعا در زمینه باز کردن جاده‌ها در تعز انجام می‌دهد نشان می‌دهد که اختیار تصمیم مستقل دارد؛ اما آنچه که مزدوران در زمینه محاصره تعز انجام می‌دهد، تنها تصمیم برای یک اتحاد شرورانه است.


کاربر دیگری به نام احسان توئیت کرد: صنعا در هر وجب از خاکش، خیر را برای یمن و مردمانش می‌خواهد. بین صنعا و کسانی که می‌خواهند هرچه زودتر دستور کار دشمنان «منقرض شده» یمن را اجرا کنند، تفاوت زیادی است. از مزدوران یمن گرفته تا اشغالگران آن، همگی به تار عنکبوت واشنگتن و تل آویو مرتبط هستند.


کاربر دیگر یمنی به نام (هبود المهری) نوشت: "حزب اصلاح در جریان رایزنی‌ها، همه پیشنهادات برای بازگشایی جاده‌های تعز را رد کرد. این رایزنی ها، توسط هانس گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در عمان پایتخت اردن برگزار شد. دلیل واقعی شکست در بازگشایی جاده ها در تعز 11.2 میلیارد ریال سود جاده های جایگزین است که به جیب اربابان حزب اصلاح می رود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها