ادعای سفیر آمریکا: کره شمالی هر لحظه ممکن است دست به آزمایش هسته‌ای جدیدی بزند

ادعای سفیر آمریکا: کره شمالی هر لحظه ممکن است دست به آزمایش هسته‌ای جدیدی بزند
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 07:51

نماینده ویژه واشینگتن در امور کره شمالی مدعی شد پیونگ یانگ ممکن است هر لحظه دست به آزمایش هسته‌ای جدیدی بزند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، سونگ کیم، سفیر آمریکا در اندونزی و نماینده ویژه واشینگتن در امور کره شمالی مدعی شد پیونگ یانگ ممکن است هر لحظه دست به آزمایش هسته‌ای جدیدی بزند.
کیم در جاکارتا افزود، کره شمالی تمایلی به بازگشت به میز مذاکرات نشان نداده است.
به ادعای وی، کره شمالی در سال جاری میلادی، شمار زیادی موشک بالیستیک را آزمایش کرده و سخنان مقامات پیونگ یانگ از برنامه‌هایی برای کاربرد سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای حکایت دارد.
آمریکا از چندی قبل ابراز نگرانی کرده است که کره شمالی برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود آماده شود.
کیم سونگ گفت که کره شمالی روز ۱۵ خرداد هشت فروند موشک بالیستیک را از مناطق مختلف این کشور شلیک کرد، که بیش‌ترین پرتاب در یک روز بود.
از آغاز سال ۲۰۲۲، کره شمالی ۳۱ فروند موشک را «آزمایش» کرده است. تنها در سال ۲۰۱۹، یک سال پیش از دوران قرنطینه کرونا بود که کره شمالی ۲۵ فروند موشک را شلیک کرده بود.
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، که به سئول، پایتخت کره جنوبی سفر کرده، بامداد ۱۷ خرداد در جریان یک رزمایش مشترک هوایی آمریکا و کره جنوبی، گفت در صورتی که کره شمالی به آزمایش هسته‌ای دست بزند، به آن واکنش «سریع و قاطع» نشان داده خواهد شد.
ارتش‌های آمریکا و کره جنوبی در جریان رزمایش خود در برابر رویدادهای احتمالی مرتبط با کره شمالی، غیر از شلیک هشت فروند موشک، جنگنده‌های پیشرفته را به پرواز درآوردند. این اقدام به نشان دادن قاطعیت این دو هم‌پیمان در برابر کره شمالی تعبیر شده است.
اما در حالی که نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی گفته انتظار می‌رود در صورت دست زدن کره شمالی به آزمایش جدید هسته‌ای، پای شورای امنیت سازمان ملل متحد به میان آید، چین و روسیه در شورای امنیت با موضوع افزایش تحریم‌ها علیه کره شمالی در برابر آمریکا موافق نیستند.

پربیننده ترین خبرها