افزایش تنش در شبه جزیره کره/ شلیک 8 موشک از سوی کره جنوبی و آمریکا در پاسخ به کره شمالی

افزایش تنش در شبه جزیره کره/ شلیک 8 موشک از سوی کره جنوبی و آمریکا در پاسخ به کره شمالی
دوشنبه 16 خرداد 1401 - 09:28

تنش‌ها در شبه جزیره کره در پی آزمایش‌ها و پرتاب‌های موشکی پیونگ‌یانگ و سئول رو به افزایش است.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی گفت: کره جنوبی و ایالات متحده بامداد روز دوشنبه هشت موشک زمین به زمین را به سمت سواحل شرقی کره جنوبی شلیک کردند. این اقدام پس از آن رخ داد که کره شمالی روز یکشنبه چندین موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از ارتش این کشور نوشت این اقدام نمایشی از "توانایی و آمادگی برای انجام حمله دقیق" علیه منبع پرتاب موشک های کره شمالی یا مراکز فرماندهی و پشتیبانی آن است.
یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، که ماه گذشته به قدرت رسید، وعده داده است که موضع سخت‌تری علیه کره شمالی اتخاذ کند و با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست ماه مه در سئول برای ارتقای رزمایش‌های نظامی مشترک و وضعیت بازدارندگی ترکیبی دو طرف به توافق رسید.
به گزارش یونهاپ، ارتش کره جنوبی و ایالات متحده از ساعت 4:45 صبح روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به هشت موشک شلیک شده توسط کره شمالی در روز یکشنبه، هشت موشک زمین به زمین را در مدت حدود 10 دقیقه شلیک کردند.
یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی تایید کرد که هشت سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) شلیک شده است.
فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده گفت که این رزمایش شامل شلیک یک موشک ارتش ایالات متحده و هفت موشک از کره جنوبی است.
موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد کره شمالی که روز یکشنبه به سمت دریا در سواحل شرقی این کشور شلیک شد، احتمالاً بزرگترین آزمایش مجزای این کشور محسوب می شود و یک روز پس از پایان تمرین‌های نظامی مشترک کره جنوبی و ایالات متحده انجام شد.
در تمرین های مشترک نظامی کره جنوبی و ایالات متحده از یک ناو هواپیمابر آمریکایی برای نخستین بار در بیش از چهار سال اخیر استفاده شد.
ژاپن و ایالات متحده نیز روز یکشنبه در واکنش به آخرین آزمایش های موشکی کره شمالی، تمرین نظامی مشترکی را برگزار کردند.
کره شمالی که چندین هفته درگیر مبارزه با اولین شیوع کووید-19 خود است، از رزمایش های مشترک پیشین به عنوان نمونه ای از ادامه «سیاست های خصمانه» واشنگتن در قبال پیونگ یانگ، علیرغم صحبت از دیپلماسی، انتقاد کرده است.

پربیننده ترین خبرها