مذاکرات برای پایان بحران سودان در حالی آغاز شد که گروه‌های ضد کودتا آن را تحریم کردند

مذاکرات برای پایان بحران سودان در حالی آغاز شد که گروه‌های ضد کودتا آن را تحریم کردند
چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 15:59

سازمان ملل و اتحادیه آفریقا می‌کوشند راه حلی سیاسی برای بحران پیچیده کودتای سودان پیدا کنند.

العالم - آفریقا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، سازمان ملل اعلام کرد مذاکرات با هدف پایان دادن به بن بست سیاسی جاری سودان از چهارشنبه آغاز شد اگرچه ائتلاف اصلی طرفدار دموکراسی این کشور، مذاکرات را به دلیل ادامه سرکوب پلیس علیه معترضان به کودتای نظامی اکتبر گذشته تحریم کرده است.
تلاش مشترک صلح با میانجیگری هیئت سیاسی سازمان ملل متحد در سودان، اتحادیه آفریقا، و گروه منطقه ای هشت کشوری شرق آفریقا، مرجع بین دولتی در توسعه، IGAD، انجام می شود. هدف این تلاش آوردن ژنرال ها و مجموعه ای از گروه های سیاسی و معترض به پای میز مذاکره است.
تسلط ارتش به انتقال دموکراتیک شکننده و کوتاه مدت سودان آسیب رسانده و این کشور آفریقای شرقی را در آشفتگی فرو برده است. سودان پس از نزدیک به سه دهه سرکوب و انزوای بین المللی در دوران حکومت عمر البشیر، در حال عبور از دموکراسی بود. یک قیام مردمی ارتش را مجبور کرد تا البشیر را در آوریل 2019 برکنار کند.
سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و IGAD این روند را روز چهارشنبه با یک نشست فنی با حضور نظامیان و غیرنظامیان آغاز کردند. این رخداد پس از ماه ها بحث و گفتگوی جداگانه با مجموعه ای از گروه ها از جمله ارتش و جنبش طرفدار دموکراسی صورت گرفت.
ولکر پرتس، نماینده سازمان ملل در سودان، در این فرآیند درباره یک "برنامه انتقالی" از جمله انتصاب نخست وزیر غیرنظامی و ترتیبات تهیه پیش نویس قانون اساسی دائمی و انتخابات در پایان دوره گذار بحث خواهد کرد.
ژنرال عبدالفتاح برهان، رهبر کودتا که ریاست شورای حاکمیتی را نیز بر عهده دارد، در یک سخنرانی از مذاکرات به عنوان "فرصتی تاریخی برای تکمیل مرحله انتقالی" استقبال کرد.
با این حال، نیروهای اعلامیه آزادی و تغییر - ائتلاف احزاب سیاسی و گروه های معترض - این نشست را تحریم کرده است. آنها می گویند که این گفتگوها باید به "پایان دادن به کودتا و ایجاد یک مرجع دموکراتیک غیرنظامی" منجر شود. آنها همچنین از مشارکت گروه های طرفدار نظامی که با دولت البشیر متحد شده بودند، انتقاد کردند.
این ائتلاف همچنین خواستار اجرای اقدامات اعتمادسازی از جمله آزادی بازداشت شدگان مرتبط با کودتا و پایان دادن به خشونت علیه معترضان شد.

پربیننده ترین خبرها