فرستاده ویژه سازمان ملل وارد صنعاء شد

فرستاده ویژه سازمان ملل وارد صنعاء شد
پنج‌شنبه 19 خرداد 1401 - 12:13

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای انجام مذاکراتی درباره بازگشایی مسیرهای منتهی به شهر تعز، وارد صنعاء شد.

العالم - یمن

هانس گروندبرگ، دیپلمات سوئدی و فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن کمتر از یک هفته پس از تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن، برای انجام مذاکرات درباره بازگشایی‌ مسیرهای منتهی به شهر تعز، وارد صنعاء شد.

گروندبرگ در جمع خبرنگاران تمدید توافق‌ آتش‌بس در یمن را ستود و آن را "نشانه‌ای مثبت از جدیت طرف‌ها در پایبندی به آتش‌بس و اجرای آن" خواند.

فرستاده سازمان ملل به یمن در ادامه اظهار کرد: یمنی‌ها مزایای چشمگیر آتش‌بس را مشاهده کردند، ما شاهد تغییر مثبت بزرگی بودیم و مسؤول حمایت از آن و پتانسیل‌هایش در راستای برقراری صلح در یمن هستیم.

همچنین او گفت که در صنعاء با رهبران انصارالله جهت بررسی پیشنهادها برای بازگشایی مسیرهای منتهی به تعز، سومین شهر بزرگ یمن که از سال ۲۰۱۵ تا حد زیادی در انزوا بوده، دیدار خواهد کرد.

مذاکرات درباره تعز یکی از بندهای اصلی آتش‌بس در کنار ازسرگیری پروازهای تجاری از صنعاء و صدور مجوز ورود نفت‌کش‌ها به بندر حدیده بود.

با برقراری آتش‌بس در یمن، پروازها از صنعاء به امان و قاهره ازسرگرفته شد و نفت‌کش‌ها در حدیده پهلو گرفتند تا از بحران کمبود سوخت در صنعاء و دیگر مناطق این کشور بکاهند.

همچنین محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیات این جنبش در مذاکرات امان در کنفرانس مطبوعاتی در صنعاء با گروندبرگ اظهار کرد: این رایزنی‌ها موجب بازگشایی سه مسیر مهم به روی شهروندان شد، اگر از جانب طرف مقابل؛ رویکرد مثبت، جدیت و عدم به‌کارگیری ساکنان تعز به عنوان سپر انسانی را ببینیم، آماده‌ایم فراتر از این برویم و مسیرهای دیگری را بازگشایی کنیم، در غیر این صورت قبرها باز خواهند شد.

این چهره انصارالله در ادامه گفت: پیشنهادی از طرف فرستاده سازمان ملل برای بازگشایی مسیرها مطرح شده که در صنعاء با رهبران جنبش بررسی خواهد شد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها