بازگشایی پل مرزی جدید میان روسیه و چین برای تقویت روابط تجاری

بازگشایی پل مرزی جدید میان روسیه و چین برای تقویت روابط تجاری
شنبه 21 خرداد 1401 - 10:49

روسیه و چین پل مرزی جدیدی را در شرقی ترین منطقه مرزی با یکدیگر برای تقویت تجارت و تحکیم روابط بازگشایی کردند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری «رویترز»، پل جدید مرزی میان چین و روسیه که با هدف افزایش تجارت و تقویت روابط بازگشایی شد، شهر «بلاگوشچنسک» روسیه را به شهر «هئیه»چین در کنار رودخانه آمور می پیوندد. مسافت این پل حدود یک کیلومتر است و ۱۹ میلیارد روبل معادل ۳۴۲ میلیون دلار هزینه ساخت آن بوده است.

بدین ترتیب کامیون های نقل و انتقال کالاها در این پل دو طرفه تردد می کنند.

مقام‌های روسی اعلام کردند این پل پکن و مسکو را با تقویت تجارت به یکدیگر نزدیک تر می کند. در ماه فوریه کمی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین دو کشور چین و روسیه اعلام کردند "تجارت بدون حد و مرز" با یکدیگر خواهند داشت.

از سوی دیگر «یوری ترونتنوف» نماینده کرملین در امور روسیه در خاور دور طی مصاحبه با خبرنگاران گفت: «در دنیای پاره پاره، مجزا و تقسیم بندی شده امروز این پل معنای نمادین ویژه ای دارد.»

«هو چونهوآ» معاون نخست وزیر چین نیز در مراسم رونمایی و بازگشایی گفت، چین خواستار همکاری عملی عمیق با روسیه در همه زمینه ها است.

«ویتالی ساولیوف» وزیر راه و ترابری روسیه نیز تصدیق کرد این پل به تقویت تجارت دوجانبه سالانه تا انتقال بیش از یک میلیون تُن کالا کمک خواهد کرد.

شرکت «بی تی اس-موست» از طرف روسیه در این پروژه گزارش داد، این پل از سال ۲۰۱۶ در حال ساخت بوده و در ماه مه ۲۰۲۰ تکمیل شد اما بازگشایی آن به دلیل همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های کرونایی تا امروز به تعویق افتاد.

روسیه گفت انتظار دارد جریان تجارت کالاها میان دو کشور افزایش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۴ رشد تجاری با پکن به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. چین اصلی ترین خریدار منابع طبیعی و محصولات کشاورزی روسیه است. علاوه بر این در حمله نظامی روسیه به اوکراین از محکوم کردن اقدامات روسیه نیز اجتناب و از غرب به خاطر اعمال تحریم ها علیه روسیه نیز انتقاد کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها