اتهام کانادا به چین به دنبال جنجال هوایی اخیر بین دو کشور

اتهام کانادا به چین به دنبال جنجال هوایی اخیر بین دو کشور
شنبه 21 خرداد 1401 - 12:17

وزیر دفاع کانادا گفت: کانادا بر این باور است که چین در رهگیری هواپیمای گشت زنی این کشور در نزدیکی کره شمالی رفتارهای «بسیار نگران کننده و غیر حرفه ای» ازخود نشان داد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، آنیتا آناند وزیر دفاع کانادا، از اظهارنظر درباره این که آیا این موضوع را با همتای چینی خود در میان گذاشته یا نه، خودداری کرد.

وزیر دفاع کانادا در حاشیه نشست «شانگری لا» در سنگاپور که نشست امنیتی آسیا محسوب می شود، گفت: این مساله از طریق کانال های دیپلماتیک مطرح شده است.

وقتی از این مقام کانادایی سوال شد که آیا با «وِی فِنگ هی» وزیر دفاع چین-که او نیز در این نشست حضور دارد- در این زمینه صحبت کرده است، وی پاسخ داد: من در زمان حضور خود در این نشست با تعدادی از همتایان خود گفت و گو خواهم کرد.

ارتش کانادا درماه جاری هواپیماهای چین را متهم کرد، هواپیماهای گشت زنی کانادا را که مشغول نظارت بر جلوگیری از نقض تحریم های کره شمالی بودند، رهگیری کرده است و این امر باعث شده که هواپیماهای کانادایی تغییر مسیر دهند.

وزارت دفاع چین اعلام کرد که جت‌های نظامی کانادا به بهانه اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، عملیات شناسایی و «تحریک‌ آمیز» علیه چین را تشدید کرده‌اند و امنیت ملی چین را به خطر انداخته‌اند.

آناند گفت: رهگیری هواپیماهای ما توسط چینی ‌ها بسیار نگران‌ کننده و غیرحرفه ‌ای است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که ایمنی و امنیت خلبانان ما به خطر نمی‌افتد، به ویژه زمانی که آنها فقط بر اساس ماموریتی که سازمان ملل برای نظارت بر تحریم ها اعطا کرده در حال انجام عملیات هستند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در این نشست گفته است که تعداد رویارویی های ناایمن و غیرحرفه ای بین هواپیماهای و کشتی های چین با دیگر کشورها «هشدار دهنده» است.

آناند بار دیگر بر تعهد کانادا برای حمایت از اوکراین و تامین نیازهای اوکراین به کمک های اقتصادی و انسان دوستانه تاکید کرد.

وزیر دفاع کانادا همچنین از اظهارنظر درباره گزارش هایی که بیان می کنند کانادا از کره جنوبی خواسته گلوله های توپخانه ای این کشور را برای کمک تسلیحاتی به اوکراین تامین کند، خودداری کرد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی پیشتر تایید کرده بود که اوتاوا چنین درخواستی را مطرح کرده اما نمی تواند جزییات بیشتری را مطرح کند.

وی گفت: هیچ روند قانونی در زمینه این درخواست کانادا در دست بررسی نیست.

پربیننده ترین خبرها