تظاهرات لبنانی‌ها در اعتراض به تعرض تل‌آویو به منابع گازی لبنان

تظاهرات لبنانی‌ها در اعتراض به تعرض تل‌آویو به منابع گازی لبنان
يکشنبه 22 خرداد 1401 - 11:57

شماری از مردم لبنان همزمان با تجاوزات رژیم صهیونیستی به منابع ملی کشورشان، با برگزاری تظاهرات در مرز فلسطین اشغالی بر حفاظت از ثروت ملی نفت لبنان تأکید کردند.

العالم - لبنان

شماری از مردم روز شنبه (دیروز) در شهرک الناقوره واقع در مرز فلسطین اشغالی و جنوب لبنان تظاهرات کرده و خواستار حمایت از ثروت دریایی کشورشان و اصلاح فرمان شماره ۶۴۳۳ در خصوص مساحت منطقه مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی، شدند.

جمعی از نمایندگان پارلمان لبنان از فراکسیون «قوی التغییر» از جمله «فراس حمدان»، «حلیمه قعقور» و «ملحم خلف» نیز در این تجمع اعتراض‌آمیز مشارکت داشتند.

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، نمایندگان فراکسیون «قوی التغییر» خواستار اصلاح فرمان ۶۴۳۳/۲۰۱۱ که مساحت منطقه مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی را ۸۶۰ کیلومتر مربع با خط مرزی ۲۳ تعیین کرده است، هستند و تأکید دارند که بایستی خط مرزی ۲۹ به جای خط مرزی ۲۳ معیار قرار داده شده و این موضوع به منظور حفظ ثروت ملی لبنان به سازمان ملل متحد سپرده شود.

نمایندگان پارلمان همچنین گفتند که در آینده به منظور حفظ ثروت نفتی لبنان اقداماتی را اتخاذ خواهند کرد و به مذاکرات غیرمستقیم نیز به شرط آنکه حاکمیت ملی لبنان خدشه‌دار نشود، پایبند هستند.

«نبیه بری» رئیس مجلس نمایندگان لبنان اوایل اکتبر ۲۰۲۰ از توافقی برای مذاکرات درباره ترسیم مرزهای جنوب لبنان تحت نظارت سازمان ملل متحد و میانجی‌گری آمریکا خبر داده بود.

تاکنون پنج دور مذاکرات غیرمستقیم بین لبنان و رژیم صهیونیستی در مقر نیروهای سازمان ملل (یونیفل) در منطقه رأس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شده است.

دور پنجم مذاکرات در برهمه زمانی بین ‍۱۴ اکتبر تا ۱۴ می ۲۰۲۱ برگزار شد و هیأت لبنانی بر حق خود در مرزهای دریایی بر اساس قانون دریانوردی تأکید کرد.

هفته گذشته یک کشتی اسرائیلی با هدف استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی «کاریش» شده و از خط ۲۹ عبور کرده و وارد محدوده ۵ کیلومتری خط مرزی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها