تجاوز به فرودگاه دمشق؛ آیا معادله جنگ در منطقه تغییر کرده است؟

تجاوز به فرودگاه دمشق؛ آیا معادله جنگ در منطقه تغییر کرده است؟
دوشنبه 23 خرداد 1401 - 14:17

هنگام انتقاد از عملکرد نهادهای بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد که آنها را ابزار دست آمریکا و غرب برای اعمال سیاست‌هایشان در جهان می‌خوانند، برخی مدعی می‌شوند که این منتقدان در واقع نظریه‌پردازان توطئه هستند و فقط قسمت خالی لیوان را می‌بینند در حالی‍‌که این نهادها خدمات بیشتری را به نفع ملت‌ها و کشورها ارائه کرده‌اند.

العالم- کشکول

برخی نیز از منتقدان عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و رژیم‌های مرتجع عربی انتقاد می‌کنند و می‌گویند نباید این روند را زیر سوال برد؛ زیرا این رژیم‌ها منافع ملت‌های‌شان را در ائتلاف با اسرائیل و تکیه کردن بر آن جهت دفع تهدیدها و خطرات فراروی‌شان می‌بینند.

به رغم این انتقادها از عملکرد سازمان‌های بین‌المللی و رژیم‌های سازشکار عربی، ولی حمله اخیر اسرائیل به سوریه، که زیرساخت‌هاب فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف قرار داد که باعث شد باندهای فرودگاه از خدمت‌دهی خارج شوند بهترین دلیل عملی بر تایید این مقوله است که سازمان ملل چیزی جز ابزاری در دست آمریکا و غرب نیست و طبق خواست و منافع آنها عمل می‌کند و هیچ توجهی به منافع دیگران ندارد، و رژیم‌های سازشکار عربی نیز خطری برای ملت‌ها و حکومت‌های عربی هستند.

حقوق بین‌الملل کجاست؟ سازمان ملل، شورای امنیت، امریکا و غرب و کشورهای عربی کجا هستند که در برابر تجاوز اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق سکوت کرده‌اند؟ آیا اگر هر کشور دیگر منطقه‌ای جنایتی در حد جنایت اسرائیل مرتکب می‌شد، این طرف‌های غربی و آمریکا سکوت می‌کرده‌اند؟ این جنایت اسرائیل دلیل دیگری بر این امر است که کشورهای سازشکار عربی به خاطر ایجاد پشتیبانی برای خود در مقابل تهدیدها عادی‌سازی نکرده‌اند بلکه این عادی‌سازی ماموریت محوله به آنها و جهت دفاع از اسرائیل انجام شده که امروز بیشتر از زمان دیگری احساس می‌کند که زوال آن نزدیک شده است.

تجاوز آشکار به فرودگاه دمشق موید این واقعیت است که آمریکا و غرب شریک جنایت‌های اسرائیل هستند و سازمان ملل به عنوان یک شعبه وزارت خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا عمل می‌کند و رژیم‌های سازشکار عربی نیز صرفا به ابزاری ارزان‌تر از سازمان ملل در دست آمریکا و اسرائیل تبدیل شده‌اند.

این جنایت همچنین این واقعیت را مورد تأکید قرار داد که مقاومت مفیدترین ابزار برای خنثی کردن توطئه‌های آمریکا و اسرائیل است که درصدد بلعیدن منطقه هستند. حمله به فرودگاه دمشق ثابت کرد که ائتلاف آمریکایی- صهیونیستی- رژیم‌های سازشکار عربی در وضعیتی رشک‌برانگیز قرار ندارد و اگر معادله جنگ در منطقه و سوریه به نفع این ائتلاف می‌بود اسرائیل هرگز دست به حمله به فرودگاه بین‌المللی دمشق نمی‌زد و این تجاوز به وضوح شکست طرح و توطئه‌های یازده ساله این ائتلاف شر را نشان می‌دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها