سازمان ملل: وضعیت در دونتسک اوکراین به شدت متشنج است

سازمان ملل: وضعیت در دونتسک اوکراین به شدت متشنج است
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 09:02

سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد وضعیت در دونتسک اوکراین به شدت متشنج است.

العالم - اروپا

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: تشدید خصومت ها از هفته گذشته تلفات زیادی را بر غیرنظامیان از جمله امدادگران ساکن در این شهر وارد کرده است.

وی تصریح کرد: تنها در ۲۴ ساعت گذشته، غیرنظامیان از جمله کودکان در این منطقه کشته یا زخمی شده اند. همچنین به بیمارستان ها از جمله یک بیمارستان زایمان در دونتسک حمله شده است.

سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: متاسفانه حمله اخیر به بیمارستان ها پدیده جدیدی در این جنگ نیست. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که از آغاز جنگ در اوکراین، حداقل ۲۹۵ حمله به مراکز بهداشتی در سراسر اوکراین صورت گرفته و آمار واقعی متاسفانه و احتمالا بسیار بیشتر است.

دوجاریک ادامه داد: در دونتسک، زیرساخت‌های حیاتی از جمله خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و بازارها در طول هفته گذشته در سراسر استان آسیب دیده اند. این امر زندگی را برای افراد محلی که با کمبود شدید آب نیز مواجه هستند و گاهی اوقات به دلیل درگیری نمی توانند روزهای متوالی خانه خود را ترک کنند، تقریبا غیرقابل تحمل کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

اکنون جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها