هجدهمین دور نشست آستانه با محوریت بازگشت آوارگان سوری آغاز به کار کرد

هجدهمین دور نشست آستانه با محوریت بازگشت آوارگان سوری آغاز به کار کرد
چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 11:42

هجدهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه درحالی از صبح امروز در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان آغاز شده که شرایط بازگشت آوارگان سوری مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، دو هیئت اعزامی سوریه و روسیه صبح امروز (چهارشنبه) در چارچوب جلسات هجدهمین دور مذاکرات بین المللی آستانه، به بررسی روند این مذاکرات با محوریت بازگشت آوارگان سوری پرداختند.

هیئت اعزامی سوریه به ریاست «ایمن سوسان» معاون وزیر امور خارجه این کشور در این دور از مذاکرات شرکت کرده است.

هفدهمین دور مذاکرات آستانه در روزهای ۲۱ و ۲۲ دسامبر گذشته (۲۴ و ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰) در نورسلطان قزاقستان برگزار شد.

پیشتر بیانیه وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست روزهای ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (روز چهارشنبه تا پنجشنبه) برگزار می‌شود و هیئت‌های ترکیه، روسیه و ایران به عنوان ضامنان آستانه با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دیدار خواهند کرد.

براساس گزارشها، «گئیر پدرسن» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و هیئتی اردنی نیز در این نشست حضور خواهد داشت. علاوه بر این، نمایندگان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و صلیب سرخ بین المللی نیز در این نشست‌ها حضور خواهند داشت.

روند آستانه از ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۷ با مشارکت دولت سوریه، نمایندگان معارضان، مثلث روسیه، ترکیه و ایران به عنوان کشورهای تضمین دهنده، مربع سازمان ملل متحد، لبنان، عراق و اردن به عنوان اعضای ناظر و با تاکید بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه، آغاز شد.

محور و مبنای روند آستانه، قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و تاکید اساسی آن بر پایبندی به حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی سوریه است.

پربیننده ترین خبرها